Vad gör brickan i Bingtrotteln?

Brickan till höger har tre invändiga piggar som ligger mot klackar inne i trotteln och som hindrar brickan från att kunna vrida sig i trotteln

Vad gör brickan i Bingtrotteln?

Publicerad

Fråga: Har en rent allmän fråga angående vissa Bingförgasare, och i synnerhet Bing 85 monterad på Sachsmotor 504-1B. Varför ligger det en "trottelbricka " över clipset till nålen i trotteln? Vad är funktionen? Är det som vissa tror att säkra gasvajern i sitt läge, dvs att den inte hoppar ur trotteln?

Tommy Larsson

 

Svar: Jag utgår ifrån att det är en bricka av den typen som syns till höger på bilden ovan med tre invändiga piggar. En trottelnål ska, i den bästa av världar, aldrig röra vid nålmunstycket då detta innebär slitage på bägge delarna. Detta löser man på i huvudsak två vis: Antingen så sätter man nålen stumt i trotteln (vilket kräver en väldig precision), eller så får den "dingla fritt" som i en mopedförgasare av denna typ. Brickan som frågan handlar om har tre invändiga piggar som tar spjärn mot klackar inne i trotteln så att brickan är låst och inte kan vrida sig åt något håll.

Jag måste gissa lite här, men det är så här att när man trycker ihop en fjäder så vrider sig fjädern runt sin egen axel. Om den vridande rörelsen överförs till clipset som håller trottelnålen så att även detta vrider sig så kan detta leda till att nålen tiltar åt något håll – särskilt om nålen inte sitter exakt i clipsets centrum - så att nålen släpar mot insidan av nålmunstycket.

När man gasar respektive släpper gasen och fjäderns ände vrider sig i trotteln kommer fjädern att glida mot brickan utan att påverka clipset och nålen. En annan faktor är att trotteln inte heller utsätts för en vridande kraft om fjädern glider mot denna bricka. Ibland kan man se trottlar där spåret för styrstiftet i förgasarhuset är rejält slitet i sidled. Sen kan ju brickan även ha en "låsfunktion" för vajern.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Grattis Sofie

4 kommentarer

Jim Lundberg: Och kanske en hutt boxerbrännvin!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842