Olja till växellådan till JB 128

Flytande fett blanda man till själv gernom att vispa ihop konsistensfett och olja till blamndningen rinner sakta vid rumstemperatur.

Olja till växellådan till JB 128

Publicerad

Fråga: Hallå, Jag har köpt en NV JB. Den är i ett härligt patinerat skick. Min plan är att få igång den, fixa bromsarna, registeringsbesiktiga den och sedan ta det därifrån. Förgasaren är dålig, gängorna i flottörlocket i förgasarhuset är slut, så man kan stoppa i och dra ut detta lock. Jag har lyckats via eBay få tag i ett förgasarhus, jag har inte fått det än, men det kommer att ordna sig.

Gnistan är stark vilken är mycket bra. Det som oroar mig lite är smörjning av växellåda och transmission. Det ska ju vara flytande fett har jag förstått. Det går ju inte att kontrollera nivån... Hur dåligt är det att överfylla? Jag tänkte man kunde fylla på växellådan för att vara på säkra sidan, då med risk att överfylla om det redan finns tillräcklig mängd fett. Jag har inte tänkt plocka isär den i just nu utan göra det senare.

Mvh

Hampus

 

Svar: JB 128-motorn ska ha 2,5 deciliter flytande fett i växellådan. Det fungerar även med vanlig transmissionsolja (växellådsolja) SAE 75 till SAE 90 eller motorolja SAE 30 (Gräsklipparolja), men då motorn saknar packboxar i växellådan kan oljan hitta ut och skapa generande oljefläckar på garagegolvet.

Flytande fett tillverkar man lätt själv. Man tar någon av de nämnda oljorna här och blandar med en klick konsistensfett. Fettet "slukar" rätt mycket olja så börja med en liten på någon matsked. När blandningen har rätt viskositet ska den rinna sakta i rumstemperatur – tänk lava som rinner nerför en bergssluttning.

Det ska sitta en oljesticka i oljepluggen ovanpå motorn om rätt delar sitter där. På stickan finns en markering som visar övre nivån. Stickans ände visar undre nivån. Även transmissionen ska ha flytande fett. Där ska det bara vara så mycket att transmissionskedjan släpar i fettet. Har man in för mycket fett här kan kopplingen börja slira.

Det finns ingen påfyllningsplugg i transmissionskåpan, utan man får ta loss kåpan, hälla i en klick fett på ca 1 deciliter, och sedan snabbt sätta tillbaka kåpan innan fetten hunnit rinna ur.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

10 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Erik B: Låter som att du har alldeles för hög flottörnivå eller att flottörnålen aldrig stänger. alternativt för stort munstycke. Lutar dock mest åt att din flottörnivå är för hög. Då...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842