Rexoped som fyrtaktar

Rexoped som fyrtaktar

Publicerad

Fråga: Hej. Har en Rexoped från 1957 med MS 51-motor, den är väldigt lättstartad, men vill inte gå riktigt rent, fyrtaktar, bäst går den i svagt motlut då den får arbeta lite mer. Förgasaren är original Bing 1-8, inställningarna är enligt instruktionerna, nålmunstycke 2-15 munstycke 46 nålinställning andra haket uppifrån, Tändstiftet är sotsvart, men ej oljigt, vilket väl tyder på att den får tillräckligt med bränsle.

Hade tänkt byta nålmunstycket till 2-12 vad kan det ha för verkan? Huvudmunstycket 46 är väl tillräckligt litet? blir komponenterna i förgasaren slitna med tiden? Hålen i munstycken m.m. blir väl då större, 63-år ju trots allt en tid.

Hälsningar

Egon

 

Svar: Tändstiftet ska vara brunfärgat om bränsleblandningen är den rätta. Munstycken slits väl rent teoretisk även om det snarare verka bli så att de täpps till av smuts och avlagringar så att hålen blir mindre. Det låter i alla fall som att din motor får för mycket bränsle/för lite luft.

En viktig sak är att luftfiltret är rent. Ett smutsigt filter bromsar luftflödet och fungerar lite som en choke. Det kan även vara problem med att flottören inte stänger som den ska så att flottörhusnivån blir för hög. Testa med att slå på bensinkranen utan att starta motorn. Kolla under förgasaren. Om det börjar droppa efter en stund stänger inte flottören som den ska.

Enligt mina uppgifter till Rexopeden ska den ha ett munstycke med storlek 48 – alltså större än vad du har nu vilket skulle kunna förvärra problemen ytterligare. Men det är inte helt ovanligt att någon pillat i munstycket med ståltråd och liknande så att hålet är större än vad siffrorna säger. Testa gärna med ett annat munstycke av samma storlek.

Nålmunstycke 2,12 verkar vara original till din moped, men nålmunstycket och trottelnålen utsätts för mer slitage än andra munstycken då de faktiskt gnider mot varandra så byte av både nål och munstycke kan vara bra. Tänk bara på att trottelnålen och dess munstycke i huvudsak arbetar upp till 3/4-gaspådrag. Därifrån till full gas är det huvudmunstycket som styr blandningen mest.

Men kolla även att tändningen står rätt. Förtändningen på Victoria MS 51 ska vara 2,2 mm. Brytaravståndet ska vara 0,4 mm och ställs alltid innan tändningen. Se även till att avgassystemet är ursotat,

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

8 kommentarer

Erik.B: Har provat med trottelnålen med förresten, hjälpte ej...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842