För litet munstycke i Penta PL 150?

Fråga: Får man fråga om fordon som går på vatten? Jag har en Mirrorjolle i plywood från 1974 med en Penta PL-150 1,5 hk från sent 50-tal. Pentan har en Pallasförgasare G10 med munstycke 65 och det verkar som att den får alldeles för mager bränsleblandning. När jag kör den i båten går den bra från tomgång till halvgas, men ger jag mera gas brölar det bara utan att varvet ökar, men om jag stänger chokespjället till hälften kan den varva ut på fullgas men det är svårt att hitta rätt läge.

Enligt den historik jag har är motorn mycket lite körd så jag undrar vad som kan vara problemet. En båtmotormek menade att den förmodligen en gång haft en insugsdämpare vilket kan vara en orsak men det finns knappast plats för en sådan. Vad göra, kan tändinställning påverka, eller ska jag chansa med större munstycke?

Göran Furstedt

 

Svar: Om motorn går bättre när man chokar är det ett tecken på att förgasare ger för mager bränsleblandning. Ett luftfilter/insugningsljuddämpare bromsar luftflödet en aning vilket tagits med i beräkningarna när fabriken provat ut lämpligt huvudmunstycke. Tar man bort filtret så kommer blandningen att bli magrare då det kommer mer luft till samma mängd bensin.

Men om förgasaren är bestyckad för att gå utan luftfilter/insugningsljuddämpare och samtidigt går för magert kan det vara så att det är smuts i huvudmunstycket så att bränsleflödet minskar. Om förgasaren saknar trottelnål har den istället ett spridarrör som trotteln löper utanpå. I detta rör finns det små hål där bränslet kommer ut vartefter trotteln höjs vid gaspådrag. Testa med att rengöra huvudmunstycke och spridarrör väldigt noga och montera ett bränslefilter om det saknas.

Ett annat scenario är att motorn drar tjuvluft någonstans. Kolla vevhusets packboxar samt packningar till insug och cylinderfot.

Jim Lundberg

Rulla till toppen