Hoppiga däck och slamrande ILO-Motor på Monarped

Fråga: Hej! Har ett par problem med min Monarped 1960 som du kanske kan hjälpa mig med.

1. Har bytt bakdäck (23×2,25 tum). Har nog inte lyckats centrera däcket ordentligt på bakhjulet för när jag kör så har färden blivit ganska ”hoppig”. Hur centrerar jag däcket på ett enkelt sätt?

2. ILO-motorn (2-växlad) har fungerat bra under alla 15 år jag kört den, men varit ganska ”slamrig”. Har för mig att denna typ av motor i normalfallet brukar vara ganska tyst. Låter i mina öron som om oljudet kommer från cylindern/kolven. På senare tid har ”slamret” tilltagit speciellt när man kör på låga varv på 2:ans växel. Vad kan det vara för fel?

Hälsningar

Per Claesson

 

Svar: Den gamla beteckningen med 23 tum är idag 19 tum. Förr angav man ytterdiametern på däcket, precis som på trampcyklar, men sedan ändrade man sig till att ange innerdiametern på däcket istället. När däcket sitter monterat på fälgen är det två saker som är viktiga. Dels ska däcket ligga mot fälgen enligt pil 1 vilket centrerar däcket, dels ska däcket gå ända ut till fälgkanten enligt pil 2.

För att så skall ske är det bra om man penslar på utspätt handdiskmedel (typ Yes) på däcket vid monteringen så att gummit glider lätt på fälgen så däcket hamnar där det ska. Det brukar finnas en rand på däckets sida som man kan ha som referens mot fälgkanten. Om däcket hamnat rätt ska denna rand ligga på samma avstånd till fälgkanten varvet runt.

Testa med att lossa däcket från fälgen och pensla på diskmedlet på däckfoten och fälgen. Pumpa däcket – gärna till 3 kilo så att däcket sätter sig ordentligt. Släpp sedan ut till 1,5 – 2 kilo.

När det gäller skramlandet så kan det antingen vara bussningen vid kolvbulten som är relativt lätt att byta (kräver uppbrotschning efter montering). Men ILO-motorn har en tendens att slita ut vevstakslagret (nedre bilden) och då får man i bästa fall byta ut rullarna som slits mest, men det kan även bli aktuellt att byta både rullar, vevstake och vevtapp. Då kan det vara enklast att leta upp en bättre begagnad vevaxel.

Lyft av cylindern så ser du snart var glappet sitter. Tänk på att bussningen vid kolvbulten och vevstakslagret bara bör ha några hundradelar av en millimeter i radialspel om motorn ska gå tyst. Typiskt gränsvärde för ett vevstakslager är cirka 0,05 mm för att det ska gå tyst. Observera att en vevstake går att vicka flera millimeter i sidled utan att lagren är dåliga.

Jim Lundberg

Hoppiga däck och slamrande ILO-Motor på Monarped
Skuret vevstakslager till ILO G50 Piano. Observera de utsmetade rullarna närmast i bild.
Rulla till toppen