Knackande ljud från nybytt Sachskoppling

Slitage i kopplingsaxelns excenter efter tryckstången. För att få ur axeln måste man dra ur niten med gummibrickan som sitter vid kedjedrevet.

Knackande ljud från nybytt Sachskoppling

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har precis försökt mig på att få fart på en gammal MCB 1209 med en Sachs 50/2 motor. Jag har fått byta lameller, brytarspetsar, flottör i förgasaren samt diverse packningar då den läckte som ett såll och nu startar den fint utan att läcka. Däremot har jag nu ett problem då den avger ett knackande ljud när jag lägger i kopplingen, jag antar att det har med bytet av lameller att göra.

Det knackande ljudet fortsätter så länge en växel ligger i eller så länge kopplingshandtaget är intryckt. Om jag lägger i friläge och släpper upp kopplingen slutar det att knacka. Moppen går väldigt fint i övrigt trots det knackande ljudet.

Värt att nämna är att jag inte upplevde att det knackade innan bytet av lameller, dock kunde jag inte testa moppen så mycket då det rann olja och bensin från den innan den lilla "renoveringen" då den stått okörd ända sedan 1988. Vad kan detta bero på?

Med vänlig hälsning

Daniel Sunnanfjord

 

Svar: Jag har aldrig varit med om att det börjat knacka så här, men det skulle kunna vara så enkelt att tryckstängerna inne i kopplingsaxeln har hamnat i en annan inbördes ordning – förutsatt att dessa varit ur motorn, förstås. Det sitter en liten rulle mellan stängerna och efter en tid kan det bildas gropar i rullen efter tryckstängernas rundade ändar och det kanske kan vara så att delarna inte sitter som de är "inslitna" så att stängerna hoppar in och ur dessa gropar.

Kolla även efter gropar i kopplingsaxelns excenter (bild ovan) och i justeringsskruven i kopplingens centrum. Delar som har formats efter varandra under lång tid kan lira bra ihop, men om man flyttar om dem så möts nya ytor och då kan sådant här uppstå. Det kan därför vara aktuellt att byta rullen och tryckstängerna.

En annan variant är att det har kommit in något skräp i kopplingslagret – eller att lagret är defekt.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Grattis Sofie

3 kommentarer

Jim Lundberg: Och kanske en hutt boxerbrännvin!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842