Vilken passning på ventilstyrning?

Efter byte av ventilstyrningen kan man behöva fräsa sätet för att ventilen ska täta som den ska.

Vilken passning på ventilstyrning?

Publicerad

Fråga: Passning på ventilstyrning? I detta fallet motorcykel med topplock i aluminium, vilken passning bör man ha vid montering av nya ventilstyrningar? Kanske även svaret finns på frågan hur stort glapp det får vara innan man måste byta? Värma toppen och kyla styrning men som sagt hur mycket större/jämfört med hålet ska styrningen vara?

Jutte

 

Svar: Att kyla styrningen gör ingen större nytta om man inte kan pressa in den inom loppet av några sekunder. Den värms upp blixtsnabbt så fort den kommit in en bit i sitt hål. Däremot ska man värma topplocket om det är av aluminium eftersom den metallen expanderar rätt mycket av värme så att hålen i det blir större när motorn kommit upp i temperatur. En bra temperatur är 200 grader vilket man fixar med köksugnen.

Styrningar finns i flera material varav de vanligaste är brons eller gjutjärn. Brons utvidgar sig nästan lika mycket som aluminium och behöver inte sitta med så hård passning. Gjutjärn däremot utvidgar sig relativt lite och måste då sitta med hårdare passning i ett aluminiumtopplock.

Nu beror övermåttet på styrningen även på vilken diameter den har, men på en motorcykel så kan runt 0,05 mm vara ett bra övermått, En tumregel är att styrningen ska vara 1/250-del större än hålets diameter. Ett exempel: hålet i topplocket är 14,00 mm. 14/250 = 0,056. Alltså bör styrningen vara 14 + 0,056 = 14,056 mm för att sitta säkert.

Spelet mellan skaft och styrning är lite olika på insug (svalare) och avgas (varmare). Ett lämpligt spel på en avgasventil kan vara 0,08 – 0,10 mm och 0,04 – 0,06 mm på en insugningsventil. Ett alternativ till att byta styrningar är annars att montera en hylsa inuti styrningen. Det går till så att man borrar upp styrningen och därefter trycker man i en hylsa (sleeve/liner) av lagermetall i styrningen som man låser fast. Kolla efter "K-Line Valve Guide liners".

Oavsett om man byter styrningarna eller stoppar i en hylsa så måste man minst slipa in ventilerna efteråt då dessa kan hamna i ett annat läge än tidigare. Ofta så får man fräsa sätena för att ventil och säte ska bli koncentriska med varandra.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

10 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Erik B: Låter som att du har alldeles för hög flottörnivå eller att flottörnålen aldrig stänger. alternativt för stort munstycke. Lutar dock mest åt att din flottörnivå är för hög. Då...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842