Vilken passning på ventilstyrning?

Fråga: Passning på ventilstyrning? I detta fallet motorcykel med topplock i aluminium, vilken passning bör man ha vid montering av nya ventilstyrningar? Kanske även svaret finns på frågan hur stort glapp det får vara innan man måste byta? Värma toppen och kyla styrning men som sagt hur mycket större/jämfört med hålet ska styrningen vara?

Jutte

 

Svar: Att kyla styrningen gör ingen större nytta om man inte kan pressa in den inom loppet av några sekunder. Den värms upp blixtsnabbt så fort den kommit in en bit i sitt hål. Däremot ska man värma topplocket om det är av aluminium eftersom den metallen expanderar rätt mycket av värme så att hålen i det blir större när motorn kommit upp i temperatur. En bra temperatur är 200 grader vilket man fixar med köksugnen.

Styrningar finns i flera material varav de vanligaste är brons eller gjutjärn. Brons utvidgar sig nästan lika mycket som aluminium och behöver inte sitta med så hård passning. Gjutjärn däremot utvidgar sig relativt lite och måste då sitta med hårdare passning i ett aluminiumtopplock.

Nu beror övermåttet på styrningen även på vilken diameter den har, men på en motorcykel så kan runt 0,05 mm vara ett bra övermått, En tumregel är att styrningen ska vara 1/250-del större än hålets diameter. Ett exempel: hålet i topplocket är 14,00 mm. 14/250 = 0,056. Alltså bör styrningen vara 14 + 0,056 = 14,056 mm för att sitta säkert.

Spelet mellan skaft och styrning är lite olika på insug (svalare) och avgas (varmare). Ett lämpligt spel på en avgasventil kan vara 0,08 – 0,10 mm och 0,04 – 0,06 mm på en insugningsventil. Ett alternativ till att byta styrningar är annars att montera en hylsa inuti styrningen. Det går till så att man borrar upp styrningen och därefter trycker man i en hylsa (sleeve/liner) av lagermetall i styrningen som man låser fast. Kolla efter ”K-Line Valve Guide liners”.

Oavsett om man byter styrningarna eller stoppar i en hylsa så måste man minst slipa in ventilerna efteråt då dessa kan hamna i ett annat läge än tidigare. Ofta så får man fräsa sätena för att ventil och säte ska bli koncentriska med varandra.

Jim Lundberg

Rulla till toppen