Svag och långsam Forshaga Shopper

Fråga: Jag har en Forshaga Shopper som jag håller på att fixa upp. Motorn är en tvåväxlad automat Saxonette. Från början hade den ingen gnista på tändstiftet. Efter byte av tändspole så startade den mycket lätt. Den går mycket långsamt och är mycket svag.

Jag har gjort följande utan resultat, Bytt nål samt munstycke i förgasaren, rensat ur avgasröret, installerat ny brytarspets, ny bränsleslang, plockat ner hela motorn i delar och ultraljudstvättat alla delar, smörjt allt i hela motorn, bytt till rätt ATF-olja, ny tändkabel, alla packningar har bytts. Startar mycket lätt och håller tomgång bra. Går att köra på plan väg i kanske 7 km/t (väldigt svag). Vad i hela friden ska jag göra?

Grim Karltun

 

Svar: Nu vet jag inte om den låga farten beror på att motorn går som den ska och att kopplingen slirar – eller om det är motorn i sig som är klen. Det framgår inte om du har justerat tändningen. Förtändningen ska vara 2 – 2,5 mm. Om förtändingen är mindre än exempelvis 2 mm blir motorn svag och onaturligt varm.

Eftersom tomgången är bra bör det inte vara något fel på membranen i cylinderns insug. Jag har tyvärr inga uppgifter på storleken på munstycket men på Sachsmotorer med manuell växellåda ska den vara 54. Nu har ju Shoppern lagliga 1,5 hk och det kan vara så att det ska vara en annan storlek på dess munstycke.

Om svagheten beror på slirande koppling kan det vara så att någon tidigare har hällt i vanligt transmissionsolja istället för ATF. Då räcker det inte alltid med ett oljebyte till ATF, utan man kan behöva ta ur alla drivbackar och tvätta den med bromsrengörning (typ Bräkleen) för att kopplingen ska greppa igen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen