Svag och långsam Forshaga Shopper

Svag och långsam Forshaga Shopper

Publicerad

Fråga: Jag har en Forshaga Shopper som jag håller på att fixa upp. Motorn är en tvåväxlad automat Saxonette. Från början hade den ingen gnista på tändstiftet. Efter byte av tändspole så startade den mycket lätt. Den går mycket långsamt och är mycket svag.

Jag har gjort följande utan resultat, Bytt nål samt munstycke i förgasaren, rensat ur avgasröret, installerat ny brytarspets, ny bränsleslang, plockat ner hela motorn i delar och ultraljudstvättat alla delar, smörjt allt i hela motorn, bytt till rätt ATF-olja, ny tändkabel, alla packningar har bytts. Startar mycket lätt och håller tomgång bra. Går att köra på plan väg i kanske 7 km/t (väldigt svag). Vad i hela friden ska jag göra?

Grim Karltun

 

Svar: Nu vet jag inte om den låga farten beror på att motorn går som den ska och att kopplingen slirar – eller om det är motorn i sig som är klen. Det framgår inte om du har justerat tändningen. Förtändningen ska vara 2 – 2,5 mm. Om förtändingen är mindre än exempelvis 2 mm blir motorn svag och onaturligt varm.

Eftersom tomgången är bra bör det inte vara något fel på membranen i cylinderns insug. Jag har tyvärr inga uppgifter på storleken på munstycket men på Sachsmotorer med manuell växellåda ska den vara 54. Nu har ju Shoppern lagliga 1,5 hk och det kan vara så att det ska vara en annan storlek på dess munstycke.

Om svagheten beror på slirande koppling kan det vara så att någon tidigare har hällt i vanligt transmissionsolja istället för ATF. Då räcker det inte alltid med ett oljebyte till ATF, utan man kan behöva ta ur alla drivbackar och tvätta den med bromsrengörning (typ Bräkleen) för att kopplingen ska greppa igen.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Grattis Sofie

4 kommentarer

Jim Lundberg: Och kanske en hutt boxerbrännvin!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842