Sänka toppen eller höja cylindern?

Sänka toppen eller höja cylindern?

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Om man slipar ned topplocket lite lagom på en veteranmoped, så har jag alltid hört att mopeden blir starkare då kompressionsutrymmet blir mindre.

Men har sett att på en del forum så avråder dem från att göra det och säger att det är lättare att sätta dit en tjockare cylinderfotspackning. Men hur kan det komma sig då kompressionsutrymmet i så fall blir större?

Anders58

 

Svar: Jag tror att det handlar lite om äpplen och päron här. Om man sänker topplocket (minskar volymen på förbränningsrummet) genom att slipa ner det så ökar kompressionen och motorn blir en aning starkare. Detta är en av många metoder som ökar motoreffekten.

När man lägger dit en tjockare cylinderfotspackning, och därmed höjer cylindern, så ändras porttiderna eftersom både överströmsportarna och avgasporten hamnar lite högre upp. Jag har inte testat detta, men det ska också vara en effekthöjande åtgärd.

Så bägge dessa metoder är effekthöjande fast på olika vis. Som du säger så får man ju en lägre kompression när man höjer cylindern och då kan man kompensera detta genom att svarva av cylindern upptill – lika mycket som man höjt den nertill – för att återställa kompressionen.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Grattis Sofie

4 kommentarer

Jim Lundberg: Och kanske en hutt boxerbrännvin!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842