Lossa transmissionsdrevet på tvåväxlad Sachs

Lossa transmissionsdrevet på tvåväxlad Sachs

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har nu börjat riva i min Sachs 50/2 pedalstart med handväxel. Jag skulle ta demontera transmissionsdrevet men det gick inte! Jag tittade på några videor och de sa att det bara var att ta bort muttern vilket jag redan har gjort och sen skulle man bara kunna dra ut drevet.

Så enligt videorna så var det jättelätt men näää, då ska det krångla och hålla på. Kopplingskorgen fick jag bort till slut och nu är det bara det där jäkla drevet. Jag har testat att värma men det funkar inte heller. Tack på förhand

/Bengt

 

Svar: Drevet sitter på en cylindrisk sektion av axeln och ska normalt gå att dra från axeln utan verktyg. Någon gång kan man behöver bända lite under drevet med en skruvmejsel för att det ska glida av.

Om ditt drev nu sitter så hårt kan jag bara komma på tre orsaker; att det rostat fast (om det varit fukt i motorn borde det i och för sig synas), att någon limmat fast det med Loctite, eller att drev eller axel har fel mått så det sitter med presspassning (aldrig varit med om).

Om drevet sitter limmat så måste det värmas till minst 120 grader för att limmet ska mjukna. En liten gasolbrännare är bra till detta, men man måste hålla kärnlågan (lilla lågan närmast munstycket) en bit från drevet så man inte hettar upp kuggarna i drevet till anlöpning (blå kulör).

Räkna med att packboxen innanför drevet kommer att ta stryk av värmen, men om du ska ta bort transmissionsdrevet så ska väl motorn ändå klyvas och då byter du ju packboxarna när du ändå håller på. Var bara rädd om den gängade änden på axeln. Använd en två- eller trearmad avdragare och lägg gärna en koppar- eller mässingsbit mellan axeländen och avdragaren.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

8 kommentarer

Erik.B: Har provat med trottelnålen med förresten, hjälpte ej...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842