Fler frågor om NV-JB från 1949

Det halvmåneformade momentfästet på skälden ska ligga betydligt närmare gaffelbenet än vad mått A visar på Hampus hoj.

Fler frågor om NV-JB från 1949

Publicerad

Fråga: Hallå. Jag er om ursäkt för att jag terroriserar med frågor. Jag försöker få fart på en gammal NV-JB 128 från 1949. Nu är det två saker som får mig att klia mitt huvud.

Moment-ankaret till frambromsen glappar mer är betänkligt mot gaffelbenet. Jag funderar på att klippa till en gummibit från ett gammalt däck eller liknande och klämma fast för att få det mera stadigt. Ska det vara så eller saknar jag något original gummibit eller annan typ av "bussning"?

Mitt andra huvudbry är gashandtaget, jag är helt enkelt för kornad för att förstå hur det fungerar. Jag börjar överväga att montera ett mer konventionellt gashandtag, men det vore ju lite av ett nederlag… Går det att hyggligt enkelt förklara hur det sitter ihop?

Jag har försökt få tag i Stora Tvåtaktsboken del 1, kan ju vara så att svaret på många frågor som jag ställs inför finns i den. Men den är ju slut överallt, kommer den att ges ut igen?

Mvh

Hampus

 

Svar: När jag tittar på din bild på framgaffeln så ser det ut som det ska – med ett undantag. Bromsskölden/hjulet ska ut längre mot högra gaffelbenet så att momentfästet för bromskölden ligger mot gaffelbenet. Det blir alltid någon millimeter glapp här, men på din ser det ut att vara över en centimeter (A på bilden). Om man vill kan man lägga in en tunn remsa av gummiduk mellan sköld och gaffelben - mest för att det ska vara glappfritt. Men först måste skölden närmare benet.

När det gäller ditt gashandtag med en invändig stång så är det inte den typen som är med i Nymans reservdelskatalog från 1950 för NV-JB. Enklast är att hänga på ett konventionellt handtag. Jag vet inte om ditt nuvarande gashandtag kan vara en modifiering av en tidigare ägare eller om det kan ha suttit fabriksmonterat på väldigt tidiga modeller. Gamla hojar är ofta föremål för ombyggnader och reparationer med alla möjliga delar som råkat funnits tillhanda.

Vi håller på med en diskussion inom förlaget om ett nytryck av del 1 av Stora Tvåtaktsboken, men i skrivande stund är inget beslut fattat vad jag vet.

Jim Lundberg

Den här typen av invändigt gashandtag finns inte i NV:s reservdelskatalog från 1950.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Grattis Sofie

4 kommentarer

Jim Lundberg: Och kanske en hutt boxerbrännvin!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842