Hur gick det med den brytarlösa tändspolen?

Elektronisk tändspole till äldre mopeder. Den ser ut som en vanlig tändspole, men denna har inbyggd elektronik som gör att den inte använder sig av brytarkontakter. Den röda kabeln är endast till för avstängning (jordas med dödarknappen).

Hur gick det med den brytarlösa tändspolen?

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Vi undrar hur det gick med den brytarlösa tändspolen till moped. Vi hittar inget resultat!

Tias

 

Svar: Jag har skrivit om resultatet i tidningen Classic Motor för ett antal nummer sedan (nr 11/2018), men nu har jag ju kört ännu längre! Tändspolen fungerar utmärkt fortfarande och den enda nackdelen, om man jämför med brytarsystem, är att om man ställer tomgången för lågt så stannar motorn tvärt då gnistan uteblir.

Detta var något jag konstaterade när jag bänkkörde denna spole mot en konventionell. Den elektroniska spolen ville ha ett högre varvtal för att lämna gnista. Men jag upplever inte detta som ett problem. Har man bara normalhög tomgång så puttrar motorn på så snällt när man släppt gasen. Min tändspole kommer från Ettansmopeder och är förmodligen samma som i denna länk. Enda synliga skillnaden är att min spole saknar tryck och är helt anonym.

Jim Lundberg

Första rapporten från provkörningen av den brytarlösa tändspolen i novembernumret av Classic Motor 2018 .
Den fungerar perfekt även nu i juli 2020.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Ventiler vid 14 000 varv per minut!

5 kommentarer

Cruzze: Men så gör BMW kvalitetsgrejer. Skulle kolla ventilspelet på min 34 år gamla trecylindriga K75:a. Hade börjat titta runt på nätet efter var man kunde få tag på shimsplattor men det visade sig inte...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842