Mått på insug till NV 12
Publicerad 2020-07-29 12:34
Fråga: Hej. Jag har en NV 12 med ett konstigt mått på cylinderns stos till förgasaren. Den är 25 mm utvändigt och 20 mm invändigt ända in till kolven. Vad jag förstår ska det vara 21 mm eller 27 mm utvändigt. Finns det någon annan variant eller kan den vara ombyggd?
Mvh Roger
Svar: Jag har tyvärr ingen cylinder att mäta på, men 25 mm är en vanlig dimension på insuget på många samtida motorer av liknande storlek.
Någon som har en NV 12 och ett skjutmått som kan hjälpa Roger med detta? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg
Uppdaterad 2020-08-03:
Bengt Göransson har skickat in en bild (nedan) samt måttuppgifter.
Tack Bengt!

Ungefärliga mått:
• Stos utvändigt 27 mm.
• Stos invändigt ca 20,6 mm.
• Insug bredd i cylinderlopp ca 26 mm.
• Insug rektangulärt med aningen svängd underkant och rundade hörn nedåt.
• Insug höjd i cylinderlopp ca 14 – 15 mm.
• Kolvens nedre kant linjerar ganska exakt med insugets överkant vid ÖD.
// Bengt
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
På min NV11 är det 21mm i yttermått och 16mm innermått. Till NV12 höjde dom kompressionen och lyckades klämma ut ungefär 1,5hk mer ur Dkw-motorn. Men jag vet inte om dom bytte ut förgasarmodellen samtidigt.
-
#2
Frågan om NV 11 och 12 och DKW 125 olika versioner har tidigare förklarats av alias Bengor.
"Ett enkelt sätt att kolla vilken version av DKW 125 motor du har är enligt följande.
Genom att du mäta diametern på insugnings stosen mot förgasaren på DKW 125 cylindern ?
Det finns 4 typer av cylindrar:
• 4,7 hk RT 125 W för Bing 1/16/18. Stos 21 mm. 1949-1950.
• 5,3 hk för RT 125 Bing 1/16/18. Stos 21mm. 1951 - 1953 NV-11 1951 - 1953.
• 5,9 hk för RT 125/2a Bing 1/20/25. Stos 27 mm. Gamla blocket Ny cylinder sitter på NV-11 från slutet av 1953 och 1954.
• 6,4 hk för 125 RT/2. Bing 1/20/25. Stos 27 mm. RT/2 motorn med större kanaler mot blocket. Sitter på NV-12.
DKW RT 125 och RT 125/2a samt NV-11 har samma block tom motor nr 46076478. Vevaxeltappar håller 17 mm och ramlager 3 st skall vara 6203. 17 x 40 x 12. och packbox 17 x 40 x 10 på transmissions sidan samt 17 x 30 x 7 på generatorsidan.
DKW 125 RT/2 motorn som också sitter på NV-12 från och med motornummer 46076479. Har 20 mm vevaxel tappar och därmed 3 st ramlager 6204. 20 x 47 x 14 och packbox 20 x 47 x 10 på transmissions sidan samt 20 x 35 x 7 på generatorsidan. Med reservation för yttermåttet och bredd på packboxen.
Du kan kolla de olika DKW 125 och alla andra DKW allt från hummel 50 cc till RT 350 2-cyl modellerna genom att klicka på underlänkar på följande site.
Länk: http://www.dkw-motorraeder.de/motorrad/dkw+rt+125+w.html"
Bengor levererar!
-
#3
Hej !
Roger:
Det händer tyvärr att vissa gör så kallade "bond-trim" på dessa DKW cylindrar de svetsar dit ett annat insugningsrör för att kunna köra med en större förgasare.
Möjligheten är dock att du har en BSA cylinder på din DKW motor. Denna har om jag inte är helt ute och cyklar en 25,4 mm alltså 1 " (tum) rörstos. BSA Bantan 125 cc, var i principen spegelvänd DKW RT 125 kopia.
BSA cylindern har hål för 5/16 " pinnbultar dvs ca 8 mm hål. Emedan DKW cylindern har mindre hål ca 7 mm för M 6 pinnbultar. Dessutom skall det kända DKW och Audi märket med 4 ringar finnas instansat någonstans på originalcylindern.
MVH
Bengt
-
#4
Hej,
Tack för alla svar, det kan vara så att cylindern är trimmad för när jag övertog motorcykeln satt det en sliten Dellorto MB22A på som jag aldrig fick att gå rent. För att testa köpte jag en Dellorto PHBG 21 clone. Med 85 munstycke och sänkt nål är den lättstartad och går perfekt med gyllenbrunt stift som det ska vara. Ett avsteg från original men med mycket bra funktion. En annan sak som jag undrar över är att toppen har djupare tändstiftsgänga för 19 mm stift. På min kompis NV-11 är det grundare gänga för 13 mm stift som det enligt spec även ska vara för min.
Roger
-
#5
Hej !
Roger:
har kollat alla mina DKW 125 toppar såväl 125 W som till den nyare 125 RT/2 motorn som sitter på NV-12 modellerna samtliga har den kortare gängan för "normala" tändstift med ca 12,4 mm djup och normal gänga M 14 X 1,25 mm. Skulle vara kul att se en bild på din motor, verkar vare ett hop plock. Av delar från någon av alla otaliga DKW 125 "kopior" som tillverkades från sent 40 tal och en bit in på 50 talet.
Ett litet axplock av modeller där DKW RT 125 motorn helt eller delvis kopierats.
Alla dessa har typiskt 52 mm kolv och 58 mm slaglängd.
• IFA Öst Tyskland. (senare MZ).
• WSK Polen.
• HD Hummer USA.
• BSA Bantam England.
• IZH Sovjet Unionen.
• YA-1 Yamaha Japan.
Vill du ha bilder på DKW delar, Motorblock, topp, cylinder, kolv etc att jämföra med så kan jag maila till Jim Lundberg så får han skicka dem vidare till dig. Det är bilder på mina egna delar till en NV-11 från 1951 med en NV-12 motor. Har originalmotorn kvar men den är rejält sliten och behöver renoveras.
Det finns en artikel om DKW RT 125 och flera olika kloner i en gammal Classic Motor tidning.
// Bengt
-
#6
Hej Bengt,
Det är nog som du säger att motorn inte är helt original men den är invändigt renoverad och går fint och skrammelfritt. När jag ser på bilder tycker jag att topplocket är lite större än på andra bilder. Det är 158 x 135 mm mätt på nedersta flänsen. (Jag hittar inte hur man bifogar bilder vid kommentar)
Roger
-
#7
Hej !
Roger jag mailar en bild på NV-12 / DKW 125 RT/2 motorns insug till Jim Lundberg så får han fixa in bilden här ovanför alla kommentarer.
Tog ungefärliga mått mätt med linjal och skjutmått.
• Stos utvändigt 27 mm.
• Stos invändigt ca 20,6 mm.
• Insug bredd i cylinderlopp ca 26 mm.
• Insug rektangulärt med aningen svängd underkant och rundade hörn nedåt.
• Insug höjd i cylinderlopp ca 14 – 15 mm.
• Kolvens nedre kant linjerar ganska exakt med insugets överkant vid ÖD.
// Bengt
-
#8
Hej Bengt,
Tack för den detaljerade informationen jag ska undersöka i vinter vilka delar som motorn består av. På vänster motor halva står det 14304-2 och fyra Audi ringar. Motornummer på översidan av vänster motorhalva är DKW *027299*
/Roger
-
#9
Hej !
Roger:
Mycket intressant:
• Vänster blockhalva art nr: 14304-2 borde vara 143040-8 säger gamla blocket med den mindre cylinderfoten. DKW 125 RT W eller DKW 25 RT/2a. DVS 5,3 alt 5,9 hk
• Lågt motor nr, *027299* men på vissa import motorer till NV hade man en egen nr serie.
Under sent 1953 och 1954 tillverkades den starkare motorn med Bing 20 mm förgasare och högre kompression en mellan modell som satt på Sena NV-11 och tidiga NV-12 det är den motor som sitter på DKW 125 RT/2a en övergångsmodell före DKW 125 RT/2 där vänster blockhalva är märkt 4699-10202-00.
Återkommer med mer info, ska kolla upp NV och DKW reservdelslistor…..
// Bengt
-
#10
Hej !
Roger:
På de tyska sidorna nämns brytpunkter med koppling till ramnummer. Emedan NV-anger motor nr: 46076478 som den sista motorn av typen 125 W och 125/2a DVS ned det äldre motorblocket med den mindre cylinderfoten. Frän och med motornr 46076479 är det alltså den nyare motorn med kraftigare vevaxel och större cylinderfot.
// Bengt
På min NV11 är det 21mm i yttermått och 16mm innermått. Till NV12 höjde dom kompressionen och lyckades klämma ut ungefär 1,5hk mer ur Dkw-motorn. Men jag vet inte om dom bytte ut förgasarmodellen samtidigt.
Frågan om NV 11 och 12 och DKW 125 olika versioner har tidigare förklarats av alias Bengor.
"Ett enkelt sätt att kolla vilken version av DKW 125 motor du har är enligt följande.
Genom att du mäta diametern på insugnings stosen mot förgasaren på DKW 125 cylindern ?
Det finns 4 typer av cylindrar:
• 4,7 hk RT 125 W för Bing 1/16/18. Stos 21 mm. 1949-1950.
• 5,3 hk för RT 125 Bing 1/16/18. Stos 21mm. 1951 - 1953 NV-11 1951 - 1953.
• 5,9 hk för RT 125/2a Bing 1/20/25. Stos 27 mm. Gamla blocket Ny cylinder sitter på NV-11 från slutet av 1953 och 1954.
• 6,4 hk för 125 RT/2. Bing 1/20/25. Stos 27 mm. RT/2 motorn med större kanaler mot blocket. Sitter på NV-12.
DKW RT 125 och RT 125/2a samt NV-11 har samma block tom motor nr 46076478. Vevaxeltappar håller 17 mm och ramlager 3 st skall vara 6203. 17 x 40 x 12. och packbox 17 x 40 x 10 på transmissions sidan samt 17 x 30 x 7 på generatorsidan.
DKW 125 RT/2 motorn som också sitter på NV-12 från och med motornummer 46076479. Har 20 mm vevaxel tappar och därmed 3 st ramlager 6204. 20 x 47 x 14 och packbox 20 x 47 x 10 på transmissions sidan samt 20 x 35 x 7 på generatorsidan. Med reservation för yttermåttet och bredd på packboxen.
Du kan kolla de olika DKW 125 och alla andra DKW allt från hummel 50 cc till RT 350 2-cyl modellerna genom att klicka på underlänkar på följande site.
Länk: http://www.dkw-motorraeder.de/motorrad/dkw+rt+125+w.html"
Bengor levererar!
Hej !
Roger:
Det händer tyvärr att vissa gör så kallade "bond-trim" på dessa DKW cylindrar de svetsar dit ett annat insugningsrör för att kunna köra med en större förgasare.
Möjligheten är dock att du har en BSA cylinder på din DKW motor. Denna har om jag inte är helt ute och cyklar en 25,4 mm alltså 1 " (tum) rörstos. BSA Bantan 125 cc, var i principen spegelvänd DKW RT 125 kopia.
BSA cylindern har hål för 5/16 " pinnbultar dvs ca 8 mm hål. Emedan DKW cylindern har mindre hål ca 7 mm för M 6 pinnbultar. Dessutom skall det kända DKW och Audi märket med 4 ringar finnas instansat någonstans på originalcylindern.
MVH
Bengt
Hej,
Tack för alla svar, det kan vara så att cylindern är trimmad för när jag övertog motorcykeln satt det en sliten Dellorto MB22A på som jag aldrig fick att gå rent. För att testa köpte jag en Dellorto PHBG 21 clone. Med 85 munstycke och sänkt nål är den lättstartad och går perfekt med gyllenbrunt stift som det ska vara. Ett avsteg från original men med mycket bra funktion. En annan sak som jag undrar över är att toppen har djupare tändstiftsgänga för 19 mm stift. På min kompis NV-11 är det grundare gänga för 13 mm stift som det enligt spec även ska vara för min.
Roger
Hej !
Roger:
har kollat alla mina DKW 125 toppar såväl 125 W som till den nyare 125 RT/2 motorn som sitter på NV-12 modellerna samtliga har den kortare gängan för "normala" tändstift med ca 12,4 mm djup och normal gänga M 14 X 1,25 mm. Skulle vara kul att se en bild på din motor, verkar vare ett hop plock. Av delar från någon av alla otaliga DKW 125 "kopior" som tillverkades från sent 40 tal och en bit in på 50 talet.
Ett litet axplock av modeller där DKW RT 125 motorn helt eller delvis kopierats.
Alla dessa har typiskt 52 mm kolv och 58 mm slaglängd.
• IFA Öst Tyskland. (senare MZ).
• WSK Polen.
• HD Hummer USA.
• BSA Bantam England.
• IZH Sovjet Unionen.
• YA-1 Yamaha Japan.
Vill du ha bilder på DKW delar, Motorblock, topp, cylinder, kolv etc att jämföra med så kan jag maila till Jim Lundberg så får han skicka dem vidare till dig. Det är bilder på mina egna delar till en NV-11 från 1951 med en NV-12 motor. Har originalmotorn kvar men den är rejält sliten och behöver renoveras.
Det finns en artikel om DKW RT 125 och flera olika kloner i en gammal Classic Motor tidning.
// Bengt
Hej Bengt,
Det är nog som du säger att motorn inte är helt original men den är invändigt renoverad och går fint och skrammelfritt. När jag ser på bilder tycker jag att topplocket är lite större än på andra bilder. Det är 158 x 135 mm mätt på nedersta flänsen. (Jag hittar inte hur man bifogar bilder vid kommentar)
Roger
Hej !
Roger jag mailar en bild på NV-12 / DKW 125 RT/2 motorns insug till Jim Lundberg så får han fixa in bilden här ovanför alla kommentarer.
Tog ungefärliga mått mätt med linjal och skjutmått.
• Stos utvändigt 27 mm.
• Stos invändigt ca 20,6 mm.
• Insug bredd i cylinderlopp ca 26 mm.
• Insug rektangulärt med aningen svängd underkant och rundade hörn nedåt.
• Insug höjd i cylinderlopp ca 14 – 15 mm.
• Kolvens nedre kant linjerar ganska exakt med insugets överkant vid ÖD.
// Bengt
Hej Bengt,
Tack för den detaljerade informationen jag ska undersöka i vinter vilka delar som motorn består av. På vänster motor halva står det 14304-2 och fyra Audi ringar. Motornummer på översidan av vänster motorhalva är DKW *027299*
/Roger
Hej !
Roger:
Mycket intressant:
• Vänster blockhalva art nr: 14304-2 borde vara 143040-8 säger gamla blocket med den mindre cylinderfoten. DKW 125 RT W eller DKW 25 RT/2a. DVS 5,3 alt 5,9 hk
• Lågt motor nr, *027299* men på vissa import motorer till NV hade man en egen nr serie.
Under sent 1953 och 1954 tillverkades den starkare motorn med Bing 20 mm förgasare och högre kompression en mellan modell som satt på Sena NV-11 och tidiga NV-12 det är den motor som sitter på DKW 125 RT/2a en övergångsmodell före DKW 125 RT/2 där vänster blockhalva är märkt 4699-10202-00.
Återkommer med mer info, ska kolla upp NV och DKW reservdelslistor…..
// Bengt
Hej !
Roger:
På de tyska sidorna nämns brytpunkter med koppling till ramnummer. Emedan NV-anger motor nr: 46076478 som den sista motorn av typen 125 W och 125/2a DVS ned det äldre motorblocket med den mindre cylinderfoten. Frän och med motornr 46076479 är det alltså den nyare motorn med kraftigare vevaxel och större cylinderfot.
// Bengt