Fiat blir för varm

Fiat blir för varm

Publicerad

Fråga: Jag har en Fiat 126 1980. Motorn är en luftkyld 650cc på 24 hästar. Vi har problem med att den går varm, topplockspackning är bytt två gånger, och mellan bytena planades den. Topplocksbultarna ska dras åt med 40Nm enligt Haynes gör det själv handbok. Stämmer det? Hur justera jag blandskruven?

Tack på förhand Jimmie

Svar: Generellt brukar motorer som är felinställda bli för varma. Motorer som har fel olja eller alldeles för lite olja har ibland en tendens att bli för varma. Motorsvaga bilar brukar också bli för varma om de pressas för hårt. När det gäller Fiat 126 kan du även kontrollera om termostatspjällen öppnar som de ska. Eventuellt kan det finnas ett sommar- och ett vinterläge på din 126:a. Det är även viktigt att fläktremmen är ordentligt spänd, och bara gå att trycka ner 1,5 centimeter.

Fiats egna handböcker anger 41 Nm som åtdragningsmoment på topplocksbultarna, Haynes uppgifter stämmer med andra ord bra.

När du skriver blandskruv antar jag att du menar den på förgasaren.

Jag brukar justera in fallförgasare på följande sätt. Varmkör motorn och sänk sedan tomgången så mycket det går utan att motorn stannar. Justera med blandningsskruven tills motorn går så jämt som möjligt. Tänd helljuset och ställ sedan in tomgångsvarvet enligt tillverkarens rekommendationer. Tror nog att det ska funka på en 126:a också.

Till sist – det är aldrig fel att vara med i en märkesklubb. Där kan du få råd och tips samt hjälp med reservdelar.

Lycka till

Robert Gustavsson

Länk: Fiat Classic Club

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Ventiler vid 14 000 varv per minut!

5 kommentarer

Cruzze: Men så gör BMW kvalitetsgrejer. Skulle kolla ventilspelet på min 34 år gamla trecylindriga K75:a. Hade börjat titta runt på nätet efter var man kunde få tag på shimsplattor men det visade sig inte...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842