Fiat blir för varm

Fråga: Jag har en Fiat 126 1980. Motorn är en luftkyld 650cc på 24 hästar. Vi har problem med att den går varm, topplockspackning är bytt två gånger, och mellan bytena planades den. Topplocksbultarna ska dras åt med 40Nm enligt Haynes gör det själv handbok. Stämmer det? Hur justera jag blandskruven?

Tack på förhand Jimmie

Svar: Generellt brukar motorer som är felinställda bli för varma. Motorer som har fel olja eller alldeles för lite olja har ibland en tendens att bli för varma. Motorsvaga bilar brukar också bli för varma om de pressas för hårt. När det gäller Fiat 126 kan du även kontrollera om termostatspjällen öppnar som de ska. Eventuellt kan det finnas ett sommar- och ett vinterläge på din 126:a. Det är även viktigt att fläktremmen är ordentligt spänd, och bara gå att trycka ner 1,5 centimeter.

Fiats egna handböcker anger 41 Nm som åtdragningsmoment på topplocksbultarna, Haynes uppgifter stämmer med andra ord bra.

När du skriver blandskruv antar jag att du menar den på förgasaren.

Jag brukar justera in fallförgasare på följande sätt. Varmkör motorn och sänk sedan tomgången så mycket det går utan att motorn stannar. Justera med blandningsskruven tills motorn går så jämt som möjligt. Tänd helljuset och ställ sedan in tomgångsvarvet enligt tillverkarens rekommendationer. Tror nog att det ska funka på en 126:a också.

Till sist – det är aldrig fel att vara med i en märkesklubb. Där kan du få råd och tips samt hjälp med reservdelar.

Lycka till

Robert Gustavsson

Länk: Fiat Classic Club

Rulla till toppen