Framgaffelproblem på Framoped

Framgaffelproblem på Framoped

Publicerad

Fråga: Hej. Har precis blivit stolt ägare till en blå Framoped med HMW motor från 1954. Den har en underlig framfjädring som inte verkar helt ok. Där sitter ett gångjärn och två fjädrar. Det verkar vara original så långt men det finns två bultar som skall så att säga hålla ihop paketet så inte fjädrarna lossnar.

Dock är den på ena sidan bulten av medan den fungerar på den andra. Den fungerande bulten rör sig fritt genom ett övre hål så fjädringen fungerar. Skulle vara toppen och få veta hur det ursprungligen såg ut. Har inte hittat några bra bilder på nätet.

Med vänlig hälsning,

Håkan Nilsson

 

Svar: Jag har tyvärr ingen sprängskiss eller liknande till denna gaffel. Men om den ena sidan av gaffeln verkar vara hel borde det vara så att det ska se likadant ut på den andra sidan. Fast det jag kan sakna är någon form av låsning av skruvarna. Dessa skruvar ska ju hålla ihop gaffeln så den inte viker sig bakåt och förmodligen finns det ett grundinställningsläge så att gaffeln får rätt vinkel (försprång). Därför borde man kunna låsa skruvarna i inställt läge.

Någon som vet mer om Håkans gaffel? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Uppdaterad 2020-08-02:

Håkan Eriksson har tagit bilder på sin gaffel som syns längst ner. Han skriver:

"Hej Håkan! Skickar bilder på hur min Fram 54 ser ut! Som synes samma fjädring! Hoppas att det är till nån hjälp!"

Tack Håkan!

Gaffelns vänstra sida. Här ser man (pilen) att något har hänt. Troligtvis har gängorna pajat i kronan och då ha någon svetsat på en mutter på kronan.

Här bör man kunna skära bort muttern och dra i en insatsgänga i hålet om skadorna inte är för stora.

Bild från Håkan Eriksson.

Bild från Håkan Eriksson.

Bild från Håkan Eriksson.

On
Off

1 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842