Husqvarna Cornette som inte vill varva ur

Ställbara munstycken är inte alltid så himla ställbara. Här är ett milt exempel på hur man dragit åt munstycket så att hålen blivit ovala. Det händer att hålen är helt platta = inget flöde.Andra fel kan uppstå på den rörliga nålen där spetsen kan bli deformerad.

Husqvarna Cornette som inte vill varva ur

Publicerad

Fråga: Hej i sommarbrisen! Jag har en Husqvarna Cornette från 1960 som sett bättre dagar. Men den är hyfsat komplett, och motorn glappfri med kanonkomp och kraftig gnista.

Men den vill inte varva ur. Den tappar liksom orken i de övre varven, men misständer inte. Det är inte den slidmatade modellen, och inte heller har den yttre tändspole.

Förgasaren är fräsch, flottören hel och fin, gummipluppen i botten på choketrotteln sitter på plats (fick ny av den eminente Cornettegurun Tore Kristoffersson). Ställbart munstycke. Krök och ljuddämpare urkrafsade, cylindern nyhonad och renkrafsad.

Tändsystemet noggrant genomgånget. Bra magneter, brytare och konding (mätt i ugn). Abrissen perfekt (tack för denna metod att ställa brytarna! Funkar så mycket noggrannare än med bladmått!). Förtändningen 2,5 mm. Men ändå vill den inte varva ur!

Munstycket justerat både snålare och blötare, men utan resultat. Den startar lätt, och är stark som en oxe på lägre varv (jämfört med mina Novoletter :-) Kan en ledsnande tändspole ge detta symptom? Andra förslag?

Tack på förhand!

/Knut

 

Svar: Om problemet är tändningsrelatera så brukar det leda till en och annan misständning. Dessutom brukar gnistan bli klenare när motorn är varm så att motorn blir svårstartad, går sämre eller inte alls – tills den har kallnat.

Eftersom du har åtgärdat allt som jag skulle tipsat dig om så får jag spåna lite. Det kan ju vara så att bränsletillförseln är för dålig. Om det kommer för lite bensin så spelar det ju ingen roll hur mycket man öppnar det ställbara munstycket. Ta bort bensinslangen och öppna kranen. På en halv minut ska du fylla upp ett decilitermått om allt är okej.

Sen kan det vara så att det är fel flottör – eller en felaktig flottör - som stänger för tidigt så att flottörhusnivån blir för låg. Då blir det svårare att suga upp bensin i nålmunstycket/spridarröret – ungefär som en för en vattenpump där vattennivån i brunnen är väldigt låg.

Testa med att köra på full gas några kilometer och stäng sedan av motorn i farten (den får inte gå ner på tomgång). Rulla in till vägkanten och kolla på tändstiftet. Är isolatorfoten brun är blandningen korrekt. Är den vit är blandningen för mager och är den svart är blandningen för rik.

Sen har jag varit med om att ställbara munstycke inte har fungerat. Trots sin enkla konstruktion kan de fungera uselt. På en av mina moppar fungerade det tredje ställbara munstycket jag testade. De andra två ville den inte gå bra med oavsett hur man vred på munstycket.

Jim Lundberg

On
Off

20 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842