Svårstartad Zündapp KM 50

Fråga: Hej. Min Zündapp KM 50 (påhängsmotor) ville inte starta trots rätt tändningsinställning och till synes fin gnista. Jag knackade elektroden på tändstiftet till 0,3 mm och simsalabim – den gick.

Jag misstänker att jag gav mig på symptom och inte själva sjukdomen. Kan det vara så att vevhuspackningen börjar släppa lite luft? Tacksam får alla svar och råd.

Ha det gott

Henryk

 

Svar: Det är förmodligen symtomen du behandlat – inte orsaken. Kolla först och främst att tändsystemet klarar av att ge en gnista som är minst 3 mm ute i fria luften – helst 5 mm. Det är nämligen mycket svårare för gnistan att hoppa mellan tändstiftets elektroder under det tryck som råder under kompression.

Styrkan på gnistan bestäms av brytaravståndet så testa med lite olika brytaravstånd (någon tiondel upp eller ner) och tills du får maximalt lång gnista. Om detta inte hjälper kan det vara dags att byta tändspole – eller i bästa fall brytare och/eller kondensator.

Om en vevhustätning börjar läcka så drar motorn tjuvluft där och symtomen är att motorn blir svårstartad och måste hållas på höga varv för att inte tvärstanna. Orken blir också väldigt dålig – ofta är motorerna inte ens körbara.

Jim Lundberg

Rulla till toppen