Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

Publicerad

Fråga: Hej, jag har en Yamaha DT50 MX som jag haft i nåt år nu och kört till skolan med. Motorn har alltid gått så gott som felfritt och varit väldigt pålitlig. Förra ägaren hade filat den lite med bland annat större kinaförgasare och lite sånt, och det har funkat bra tills nu...

För ett tag sedan tyckte jag att den började bli slöare och slöare och långsammare efterhand som man körde, och i förra veckan så ställde jag in mopeden ena kvällen, och när jag skulle köra iväg nästa dag så var den trögstartad, och den vägrar varva något alls...

Även vid belastning så ligger maxvarvet kanske på 2-3000 varv innan den börjar bluddra och gå orent, den har absolut ingen kraft alls och man får sparka sig upp för de minsta backarna... Jag har rensat förgasaren utan resultat, och plockade av reedventilen då jag trodde den kunde vara dålig men den ser fin ut... Vad mer kan det vara egentligen? Det hände ju bara över en natt så att säga... Tacksam för hjälp!

Mvh Erik. B

 

Svar: Det kan vara ett kolvringsbrott vilket man lätt ser om man lyfter av cylindern. En kompis till mig råkade ut för att hans moped plötsligt tappade orken. Den gick bra på låga varv, men det var allt. Väl hemkommen kunde han konstatera att en stor sotflaga i ljuddämparen hade lossnat och täppt till utloppet på ljuddämparen.

Jim Lundberg

On
Off

17 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842