Kärvande bromsok på Yamaha XJ 750

Gummit i bromssystem är väldigt känsligt och kan svälla och/eller lösas upp av kontakt med vanlig motorolja eller olika lösningsmedel. Dock ej rödsprit (T-sprit) som är snällt mot gummi.

Kärvande bromsok på Yamaha XJ 750

Publicerad

Fråga: Hej. Renoverade bromsoken fram på min Yamaha XJ 750 Seca från 1983 för nåt år sedan. Nu när jag var ute och körde senast började dom kärva för att till sist nypa helt. Plockade isär dom senare och det har blivit någon slags beläggning på kolvarna, ser nästan ut som packningarna har löst upp sig och fastnat på. Använder DOT 4 bromsvätska, och smörjde med vanligt o-ringsfett vid monteringen.

Har du några tips på vad jag kan göra annorlunda?

Jörgen

 

Svar: Gummit i bromssystem är väldigt känsligt för lösningsmedel och mineraloljeprodukter och av den anledningen får man bara smörja o-ringar och tätningar i bromssystem med särskilda smörjmedel.

Nu vet jag inte vad det var för o-ringsfett du använt, men det låter som att något har angripit tätningarna i dina bromsok. Bromsvätskan du hällt i (DOT 4 glykolbaserad) är ju rätt och ska ju fungera.

Skölj ur bromssystemet noga med rödsprit (vilken är snäll mot gummitätningar). Glöm inte att avsluta med att skölja med bromsvätska så att ingen sprit blir kvar som kan börja koka vid uppvärmning. Montera nya tätningar och se till att använda ett godkänt smörjmedel för bromsar.

Jag brukar ofta (ren lathet) smörja in delarna med bromsvätska istället för bromsfett vid montering.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842