Nedgångna transmissionsdrev i JB 128

Fråga: Hej. Äger sedan en månad en NV 1950 med JB 128. Det slamrar otrevligt så fort motorn inte accelererar, eller i alla fall drar. Har bytt primärkedjan. Köpte från ”British only” i Österrike. En Renold. Det blev betydligt bättre, men i takt med att smörjmedlet pressades ut ur rullarna efter några kilometer, så slamrade det ungefär som innan.

Det är väl bara att konstatera att att dreven är nedgångna, och inte går att åtgärda. Eller? Maskinen är rätt okej annars. Växlarna är lite tröga att få i. I synnerhet 2:an. Antar att lådan bara är sån. Eller?

Björn Johansson

 

Svar: Transmissionen på JB 128 ska smörjas med flytande fett. Mängden är inte kritisk utan man ska ha i så mycket fett att kedjan släpar i detta under drift. En knapp deciliter kan vara lagom. Har man i för mycket fett kan kopplingen börja slira. Flytande fett blandar man lätt till själv genom att vispa ner olja (motor- eller transmissionsolja) i en klick konsistensfett. Fettet sväljer en hel del olja så börja med en liten klick. När blandningen rinner sakta vid rumstemperatur är konsistensen den rätta.

När det gäller kedjedreven så brukar tänderna på lamellen aldrig ta slut. Jag har skruvat mycket med JB-motorer och har inte sett ett utslitet vevaxeldrev heller, men dessa drev slits ändå lite. Testa med att dra ut kedjan från dreven så ser du hur mycket ”luft” det blir mellan drev och kedja.

Växellådan på JB 128 ska vara väldigt lättmanövrerad och de flesta NV-JB, som modellen heter, har en friktionsbroms på växelpedalen så att växlarna ska ligga kvar i valt läge. Denna broms har en mutter som man kan justera trögheten med. Ett fel som kan uppstå hos JB 128:an är att man kör med för tjockt fett i växellådan (det ska vara flytande fett även där – 2 dl) vilket leder till att bottenstocken (”trådrullen”) skär på sin axel.

Denna axel är låst av en stoppskruv på motorns undersida och skruven ska ha en tapp som går in i ett hål i axeln. Skruva ur den skruven och kolla om tappen är avklippt eller inte. Om axeln har skurit i bottenstocken kommer axeln att rotera i godset och det är definitivt inte bra.

Jim Lundberg

Nedgångna transmissionsdrev i JB 128
Om kedjan och/eller dreven är slitna så kan man dra ut kedjan rätt långt från dreven. På bilden är det ett gränsfall.
Nedgångna transmissionsdrev i JB 128
Flytande fett kan man lätt vispa till själv genom att blanda olja med konsistensfett (NLGI 2). När blandningen är korrekt ska fettet rinna sakta om man lutar på kärlet.
Rulla till toppen