Hur trycker man ihop fjädern till sidostödet?

Hemsnickrat specialverktyg för montering av cykelstöd. En skruvtving med en "halv" rörhylsa.

Hur trycker man ihop fjädern till sidostödet?

Publicerad

Fråga: Har du någon bra metod för att trycka ihop fjädern till sidostödet så att man får i sprinten? På Svalan sitter fästet svetsat i ramen och det är "bara" stödpinnen med tillhörande superhårda fjäder som ska dit. men hur?

Sten Tegfors

 

Svar: Fjädern är som du säger väldigt stark och det är svårt att pressa ihop den exakt så mycket att hålen för den yttre stoppringen och hålet i ramen ligger mitt för varandra så man kan pilla in låsskruven (din har tydligen en sprint).

Jag har gjort ett verktyg för detta som består av en vanlig skruvtving där det sitter en bit rör svetsat på plattan på tvingens skruv. Röret är kapat på längden så att det är som en ränna. Man klämmer tvingens fasta del bakom ramen och sätter det halva röret mot stoppringen.

Sen är det bara att vrida på tvingen tills stoppringen är så långt in den ska vara. I Stora renoveringsboken finns detta beskrivet i detalj.

Jim Lundberg

 

Uppdatering 2020-08-13:

Sten hade en annan konstruktion på sitt stöd med en sprint genom stödet (se bilderna nedan) och hälsar att han löste problemet med att klämma ihop fjädern med hjälp av ett spännband.

Han skriver:

Hej igen Jim,

Jag har lyckats få dit stödet. Jag kom ihåg ditt tips att använda ett spännband och mejsel att hålla i ett svänghjul. Gjorde samma sak här, med en smal rem och en mejsel så lyckades jag sätt dit stödet men vänt åt fel håll :-D, så det var bara att göra om manövern med rem och mejsel, fick ut skruven, vände stödet och nu sitter det åt rätt håll.

Så nu är allt frid och fröjd och tack för ditt intresse.

Hälsningar

Sten

Rörhylsan sätter man mot stoppringen och sedan kan man kontrollerat pressa in ringen till exakt rätt position så att skruven/sprinten till ringen går att få i.

Bild på Stens moped.

Bild på Stens moped.

Bild på Stens moped.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842