Byta bussningar i växellådan på E-Type

Fråga: Behöver man spräcka motorn för att byta växellådsbussningar på en Sachs 50/3 som du gjorde på din E-Type?

Åke Rehn

 

Svar: Nu är jag inte säker på vilka bussningar som avses då jag bytt olika bussningar på många motorer, men om det handlar om bussningarna i växelmekanismen som jag skrev om i senaste numret av tidningen Classic Motor (nr 8/2020) så räcker det med att ta bort kickkåpan för att komma åt dem.

Men det är bra att ta bort mellankåpan också eftersom bussningen till växelpedalens axel sitter inpressad i denna kåpa. När jag drog ur den bussningen tog jag en gängtapp och gängade ner i bussningen. Sen var det bara att dra i gängtappen för att få ur bussningen.

Den andra ”bussningen” är en distanshylsa av stål som ska sitta inuti hårnålsfjädern på växelaxeln. Det var den som saknades på min motor. Den hylsan är bara påträdd på axeln från insidan och lätt att montera när växelmekanismen ändå är demonterad för bussningsbytet.

Jim Lundberg

Byta bussningar i växellådan på E-Type
När man ska dra ur bussningar i bottnade hål kan man dra i en lämplig gängtapp i bussningen och därefter dra i tappen. Vill passa på att varna för en grej här. Man kan även pressa ur bussningar i bottenhål genom att hälla olja i hålet och sedan sätta ett tajt dorn i bussningen som man knackar på med en hammare så att oljan trycker ut bussningen med hydraulikens hjälp. En bra metod – men inte som här då botten i hålet är tunnväggig. Skulle man använda den metoden här riskerar man att trycka ut botten ur kåpan!
Rulla till toppen