Byta bussningar i växellådan på E-Type

Bussningen till växelaxeln i mellankåpan på treväxlad Sachs med fotväxel. Den gamla gjutjärnsbussningen ligger bredvid och är ersatt med en bussning i lagerbrons.

Byta bussningar i växellådan på E-Type

Publicerad

Fråga: Behöver man spräcka motorn för att byta växellådsbussningar på en Sachs 50/3 som du gjorde på din E-Type?

Åke Rehn

 

Svar: Nu är jag inte säker på vilka bussningar som avses då jag bytt olika bussningar på många motorer, men om det handlar om bussningarna i växelmekanismen som jag skrev om i senaste numret av tidningen Classic Motor (nr 8/2020) så räcker det med att ta bort kickkåpan för att komma åt dem.

Men det är bra att ta bort mellankåpan också eftersom bussningen till växelpedalens axel sitter inpressad i denna kåpa. När jag drog ur den bussningen tog jag en gängtapp och gängade ner i bussningen. Sen var det bara att dra i gängtappen för att få ur bussningen.

Den andra "bussningen" är en distanshylsa av stål som ska sitta inuti hårnålsfjädern på växelaxeln. Det var den som saknades på min motor. Den hylsan är bara påträdd på axeln från insidan och lätt att montera när växelmekanismen ändå är demonterad för bussningsbytet.

Jim Lundberg

När man ska dra ur bussningar i bottnade hål kan man dra i en lämplig gängtapp i bussningen och därefter dra i tappen.

Vill passa på att varna för en grej här. Man kan även pressa ur bussningar i bottenhål genom att hälla olja i hålet och sedan sätta ett tajt dorn i bussningen som man knackar på med en hammare så att oljan trycker ut bussningen med hydraulikens hjälp.

En bra metod - men inte som här då botten i hålet är tunnväggig. Skulle man använda den metoden här riskerar man att trycka ut botten ur kåpan!

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842