95 eller 98 oktan till tvåtaktsmotorn?

Fråga: Hej igen. Är det bättre att använda   98 oktan än 95 oktan i våra äldre motorer att blanda med hel/halv/del – eller syntetoljor?

Det gäller en Husqvarna Silverpil från 1965. Kör min Honda Mc på 400 kubik 1983 på 98 då jag har ett mycket bättre vridmoment mot 95 oktan.

Tore Lennart Bremark

 

Svar: Oktantalet i bensin anger hur tålig bensinen är mot så kallad knackning eller spikning (utifrån det ljud som hörs när detta sker). Har man en lågkomprimerad motor, som i de flesta gamla fordon räcker det med 95 oktan. Man kan även ställa ner tändningen så att den blir senare om man vill köra på ett lägre oktantal än vad motorn normalt kräver, men det är tveksamt om man gör någon vinst på detta.

Till tvåtaktare med sin oljeinblandning brukade bensinbolagen rekommendera lägsta oktantalet, alltså 95 Oktan, till mopeder, motorcyklar, motorsågar och liknande. Gör så här: om motorn skulle spika vid gaspådrag så tankar du 98 oktan – annars inte. Tvåtaktsoljan blandar sig utmärkt med bägge bensinkvaliteterna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen