Luftfilter på Puch Dakota

Fråga: Hej Jim! Jag har en Puch Dakota och är inte jättekunnig men kan en del basic grejer kan man säga. Jag skruvade loss lilla svarta ”Puch-locket” på luftburken idag för att titta och innanför hade jag endast en fjäder. Det lilla filtret jag hade fått för mig ska sitta där innanför fanns inte men jag har ett som sitter nere bakom förgasaren precis i början på gummit ska det vara så?

Gummit är gammalt och stelt och svårt att då dit riktigt men hur ska det vara egentligen? Den är original med plugg borta men funderar på att sätta på ett litet trimkit. Vill veta vad som är bäst och hur det ”ska vara” med insugsluften då jag är mer noga med att ha en moped som går jämnt och fint än en som bara går fort. Tacksam för svar.

Mvh

Håkan

 

Svar: Det förekommer bägge placeringarna av luftfiltret på Puch Dakota. Jag har för mig att det är samma filter i bägge fallen och jag skulle flytta upp filtret till luftburken så är det lätt att ta ut det och tvätta det. Filtret ska då sitta längst in i luftburken och fjädern mellan lock och filter.

Gummit hårdnar med tiden då bensinen ”sköljer ur” gummits mjukgörare med tiden. Om man värmer gummit innan montering så mjuknar det och är lättare att montera. Ett bra trick är att skruva bort både förgasare och luftburken från mopeden (fyra skruvar) och sätta ihop förgasare/gummi/luftburk som en enhet och därefter montera tillbaka allt som en enhet.

Jim Lundberg

Luftfilter på Puch Dakota
Det här är den andra placeringen av luftfiltret (12) där det sitter direkt i förgasaren och hålls på plats med en fjäderbygel (11). Här måste man ta bort det ofta hårda insugningsgummit varje gång filtret ska rengöras.
Rulla till toppen