Crescent 1149 som vägrar starta efter byte av tänddelar

Sachsmotorerna har en ring i tätningsytan (pilen) som formas efter ytan på cylindern så det blir tätt. Om denna ring finns kvar behövs ingen packning.

Crescent 1149 som vägrar starta efter byte av tänddelar

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en Crescent 1149 (1962) med Sachs 50/2 som inte vill starta efter att jag har bytt svänghjul, tändstift, topplock och sen så prövade jag att köra med topplockspackning för att få riktigt hög kompression.

Notera att innan så var den svårstartad men när jag väl fick den att gå så gick den 35 km/h utan några alls problem. Men nu efter att jag bytt lite delar så vill den inte starta. Jag har kollat att gnistan och bränsletillförseln fungerar och det gör de.

Vet någon vad som kan vara felet?

/August

 

Svar: Sachsmopedmotorer ska inte ha någon topplockspackning då tätningsytan i topplocket består av en smal ring som formar sig efter cylinderns tätningsyta när topplocket dras fast. Att montera en topplockspackning sänker kompressionen eftersom man då höjer topplocket lika mycket som packningen är tjock. Undantaget är om någon har planat topplocket så att denna ring är bortslipat – då kan det behövas en packning för att det ska bli tätt.

När det gäller startproblemen så får du testa följande: Gör några startförsök och skruva därefter ur tändstiftet. Om detta är torrt kommer det inte fram något bränsle och om stiftet är blött så är gnistan för klen. Först efter detta test vet man var man ska leta felet – bränsle eller tändning. En klassiker när fel uppstår efter byte av delar är ju annars att sätta tillbaka de gamla delarna, en del i taget, tills det fungerar igen.

Tänk på att gnistan har mycket svårare att hoppa över elektroderna under kompressionstrycket i cylindern jämfört med ute i fria luften. Det är en faktor på ungefär 10. Det betyder att om gnistan ska orka hoppa de 0,5 mm mellan elektroderna med stiftet monterat i motorn så måste spänningen räcka till för ett 10 gånger så långt hopp i fria luften. Alltså ska gnistan klara av hoppa cirka 5 mm ute i det fria om den ska klara 0,5 mm i motorn.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Hotrods och Choppers i Stockholm 1968

5 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - roligt! :)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842