Ventilspel på Royal Enfield Bullet

Fråga: Hej. Jag har en Royal Enfield Bullet 500. Efter att ha avverkat en 3-400 problemfria mil i sommar så tycker jag att ventilerna börjat att ”ticka” lite för mycket. Har justerat ventilspelet på den tidigare, men det som stör mig är att i serviceboken finns inga mått, utan man ska spänna så att det fortfarande går att snurra stötstängerna i tändläge. Jag hade föredragit ett mått. Borde det inte gå att mäta spelet mellan vipparm och ventilskaft och tillämpa något generellt?

Mvh

Pehr

 

Svar: På vissa stötstångsmotorer har man nästintill nollspel på ventilerna vilket beror på att cylindern sträcker sig av värmeutvidgningen så att ventilspelet automatiskt är det korrekta. Avståndet mellan kamaxel och vipparmar ökar alltså. Om vi säger att cylindern blir 0,05 mm högre vid driftstemperatur och att stötstänger och ventilskaft bara blir 0,03 längre vid samma temperatur så har ju ventilspelet de facto ökat med 0,02 mm (0,05 – 0,03 = 0,02 mm) när motorn är varmkörd.

Jag har inte skruvat så mycket med Bullet, men på övriga encylindriga Royal Enfield så har stötstängerna en skål i nedre änden som omöjliggör kontroll med bladmått där och för att mäta spelet mellan vipparm och ventilskaft måste man lyfta av bensintanken för att komma åt rockerbox och ventiler.

På många liknande motorcyklar har man ett ventilspel på 0,05 på insug och 0,10 på avgas. Om din Bullet har dem för Royal Enfield typiska inspektionsluckan för stötstängerna längst ner på cylindern så kan du göra på följande vis: Ta av tanken och rockerboxen. Ställ motorn i tändläge och justera ventilerna till nollspel. Lossa sedan avgasventilens justering tills ventilspelet uppe vid ventilen är 0,10 mm. Notera hur många sexkanter på stötstångens justering det behövdes för detta mått. Gör sedan likadant med insugets justering tills ventilspelet är 0,05 mm och notera även här hur många sexkanter det gick åt.

Nästa gång du ska justera ventilerna (om dessa mått är okej) så behöver du inte lossa tanken utan bara justera till nollspel och sedan lossa stötstängernas justeringar lika mycket som gav 0,10 respektive 0,05 mm i spel. Det viktiga är att inte ha för små spel då det kan resultera i en bränd avgasventil.

Jim Lundberg

Rulla till toppen