Bensinkran till Monark Monarped från 1953

Bensinkran på Monark Monarped från 1953. Kranen har två korktätningar som man lätt kan tillveka själv.

Bensinkran till Monark Monarped från 1953

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har en Monarped från 1953 med en bensinkran där gängan till tanken är 1/4" kongänga. Har du några förslag på vad jag kan ersätta den med för modell?

Jan Andersson

 

Svar: Om du har kranen kvar så är den att att renovera. Det som krånglar är de två korktätningarna som slits och torkar så att kranen börjar läcka. Här kan man med hjälp av en vass brödkniv (smalt blad) och lite sandpapper tillverka nya tätningar av en vanlig vinkork. Men det måste vara äkta naturkork – inte plast eller granulerad kork (hoplimmade korksmulor).

Skär en skiva av korken som är någon, eller några, millimeter tjockare än originalkorktätningen. Skär av kanterna tills den börjar får samma diameter som originalet och slipa ner det sista tills den blir rund och fin.

Borra ett hål i mitten på ca 3 – 4 mm och ha ett väldigt högt varvtal på maskinen. En batteridriven borrmaskin är lite för långsam och risken finns att korken smular sig. Avsluta med att planslipa tätningen mot fint slippapper (korn 180 – 320). När tjockleken är rätt på bägge tätningarna ska kranen gå att öppna och stänga med ett ganska stort motstånd.

Det kommer att sätta sig så småningom så att kranen går lättare. Smörj gärna med lite tvåtaktsolja innan montering. Om du helt saknar kranen så kan du kolla med Rösebäckens Cykel & Motor om de har någon begagnad (eller ny).

Jim Lundberg

Korktätning till kranen. Den högra är nytillverkad av en bit vinkork.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad hör svänghjulet till?

5 kommentarer

kedja: Hej. Svänghjulet av mässing är märkt LM/UT1/142/30L6 -->, använder det i min jetcrosser 175cc just nu men det kommer från en äldre 150cc motor. Mitt lättmetallsvänghjul som gick sönder var märkt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842