Bensinkran till Monark Monarped från 1953

Fråga: Hej Jim. Jag har en Monarped från 1953 med en bensinkran där gängan till tanken är 1/4″ kongänga. Har du några förslag på vad jag kan ersätta den med för modell?

Jan Andersson

 

Svar: Om du har kranen kvar så är den att att renovera. Det som krånglar är de två korktätningarna som slits och torkar så att kranen börjar läcka. Här kan man med hjälp av en vass brödkniv (smalt blad) och lite sandpapper tillverka nya tätningar av en vanlig vinkork. Men det måste vara äkta naturkork – inte plast eller granulerad kork (hoplimmade korksmulor).

Skär en skiva av korken som är någon, eller några, millimeter tjockare än originalkorktätningen. Skär av kanterna tills den börjar får samma diameter som originalet och slipa ner det sista tills den blir rund och fin.

Borra ett hål i mitten på ca 3 – 4 mm och ha ett väldigt högt varvtal på maskinen. En batteridriven borrmaskin är lite för långsam och risken finns att korken smular sig. Avsluta med att planslipa tätningen mot fint slippapper (korn 180 – 320). När tjockleken är rätt på bägge tätningarna ska kranen gå att öppna och stänga med ett ganska stort motstånd.

Det kommer att sätta sig så småningom så att kranen går lättare. Smörj gärna med lite tvåtaktsolja innan montering. Om du helt saknar kranen så kan du kolla med Rösebäckens Cykel & Motor om de har någon begagnad (eller ny).

Jim Lundberg

Bensinkran till Monark Monarped från 1953
Korktätning till kranen. Den högra är nytillverkad av en bit vinkork.
Rulla till toppen