Hur tar jag bort färgen på Puch Floridas luftburk?

Våtvärmande omslag. En trasa dränkt i bromsvätska (ej Silikonbaserad!) ligger över luftburken och så får det ligga över natten.

Hur tar jag bort färgen på Puch Floridas luftburk?

Publicerad

Fråga: Luftburken jag köpt till Floridan är i flera olika färglager. Vad är bäst att ta bort färgen med? Rädd att plasten tar stryk.

Peter

 

Svar: Plasten i luftburken på Puchmopeder är visserligen ganska tålig, men man ska undvika värme och starka lösningsmedel. Bromsvätska däremot, är snäll mot plasten men elak mot färgen. Min luftburk i "Projekt Puch Dakota" (som går just nu i tidningen Classic Motor) hade flera färglager som tidigare ägare lagt på genom åren.

På bilderna ser man hur jag fick bort alla färglager utan att skada plasten.

Jim Lundberg

Dagen efter hade flera färglager rest sig av bromsvätskan. Men inte alla.

På den igen. Den lösa och mjuka färgen skrapades försiktigt bort med en halvslö Morakniv. Sen blev det en ny behandling med bromsvätska och trasan. Om man har svårt att få trasan att ligga dikt mot alla ytor kan man dra Gladpack runt alltihop.

Nu är all färg borta tack vare bromsvätskan. Återstår lite småkrafsande med ett tandläkarverktyg i alla skrymslen. Tvätta noga med rödsprit så att det inte finns minsta rest av bromsvätskan kvar till lackeringen. Använd gärna en grundfärg avsedd för plast.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad hör svänghjulet till?

5 kommentarer

kedja: Hej. Svänghjulet av mässing är märkt LM/UT1/142/30L6 -->, använder det i min jetcrosser 175cc just nu men det kommer från en äldre 150cc motor. Mitt lättmetallsvänghjul som gick sönder var märkt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842