Oljud från Volvo M41-låda

Överväxel till Volvo M41-låda. På bilden syns pluggar och solenoid.

Oljud från Volvo M41-låda

Publicerad

Fråga: Hej! Har monterat en Volvo M41-låda med B20E-motor. Då ljuddämpningsmattor inte monterats ännu så hörs alla ljud från motor och transmission tydligt. Tycker att åtminstone tvåan och trean "tjuter" mer än lovligt ("rakskuret oljud)"! Dessutom oljeläckage från lådan och överväxeln. Synkning funkar bra, växlar hoppar inte ur. Överväxeln är helt okej så bilen är fullt användbar. Undrar vad experten rekommenderar – bilen ligger nu på operationsbordet!

Mvh

/Ola

 

Svar: De ska nog inte höras något vinande ljud även om bilen saknar ljudisolering. Däremot kan överväxeln ge ifrån sig ett svagt vinande ljud när man kommer upp i motorvägsfart, men den går ju bara att koppla in när man lagt i fyrans växel.

Det låter som att det är läge att ta isär växellådan ock kolla hur dreven till tvåan och trean ser ut – även på bottenstocken. Men du kan ju först kolla att det är rätt olja i lådorna. Oljan är gemensam för växellåda och överväxel och i den M41:a som sitter i Amazonen ska det vara en rak SAE 30 motorolja. Den hittar du på macken som gräsklipparolja. Även en multigrade SAE 20w-40 fungerar. Oljevolymen är 1,6 liter. Det finns en nivåplugg på lådan.

Det kan ju vara så att du har en för tunn olja som dels dämpar ljud från dreven sämre, dels lättare slinker ut. En grej bara – de tidiga överväxlarna tål inte så många hästkrafter och lamellerna i växeln kan ta slut i förtid. Senare överväxlar som satt i Volvo 140 tål mera men då måste man byta utgående axeln på lådan.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad hör svänghjulet till?

5 kommentarer

kedja: Hej. Svänghjulet av mässing är märkt LM/UT1/142/30L6 -->, använder det i min jetcrosser 175cc just nu men det kommer från en äldre 150cc motor. Mitt lättmetallsvänghjul som gick sönder var märkt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842