Elproblem på Yamaha DT 50 MX

Kopplingsschema till tändningen på DT 50. Tyvärr visas inget från laddningen.

Elproblem på Yamaha DT 50 MX

Publicerad

Fråga: Hej ytterligare ett fel på min Yamaha DT 50 MX. Halvljuset lyser svagt, har kollat och jag har bara ca 1 volt fram i kablarna. Detta gäller även belysningen 7 instrumenteringen. Men neutrallampan verkar gå över batteriet också och den har 6 volt fram.

Jag prövade att ha mopeden igång och koppla bort regulatorn, då lyste lampan starkare, men mätte jag i kontakten så fick jag med regulator urkopplad 0,27 volt på multimetern inställd på 20. Och kopplade jag in regulatorn så lyste lampan svagare och då fick jag 1,07 volt på mätaren. Känns jättekonstigt att den visade mer när lampan lyste svagare? Vad är felet?

Mvh

Christian

 

Svar: Moderna digitala multimetrar är så känsliga så att de registrerar spänningstoppar "spikar" vilket gör att de kan visa väldigt märkliga mätvärden. Bättre då att använda ett analogt instrument med visare som inte bryr sig om störningar och spikar på samma sätt.

Men enbart ett byte av mätinstrument löser inte ditt problem. Nu finns det olika versioner av Yamaha DT 50 och därför olika kopplingsscheman. Jag har tyvärr bara ett schema för själva tändningen och där visas inget från laddningen.

Men börja med att mäta strömmen ut från spolarna i motorn. Då får du ställa instrumentet i läge växelström (AC). Starta motorn och mät. Spänningen ska uppgå till minst 6 volt när man varvar upp motorn. Är det så ligger felet i någon av komponenterna efter spolarna.

Googla efter ett kopplingsschema till just din modell så blir det lättare att felsöka. Jag kan inte lägga ut kopplingsscheman här på vår hemsida med hög upplösning så det är bättre att gå direkt till källan.

Jim Lundberg

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842