Ny oljeplugg till tvåväxlad Sachs

Den relativt veka växelgaffeln i plåt använder tappen på oljepluggen som en stödlagring. Tappen sitter då genon hålet i gaffeln (streckad linje) och fungerar som ett "gångjärn" som stöttar gaffeln.

Ny oljeplugg till tvåväxlad Sachs

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har en fråga om oljepluggen till en Sachs 50/2. Det är ju en M10 x 1,0 och skruven har ca 10 mm gängor och sedan är den nerfasad till en slät pinne längst upp. Kollar man på hålet i motorn, där oljepluggen ska sitta så är det en förträngning där som passar mot den nerfasade delen på oljeskruven.

Bakgrunden till frågan är att det droppade olja från oljeskruven och när jag skulle dra åt skruven så upptäckte jag att gängorna var helt slut. Jag införskaffade då helicoil-insats och borrade först

bort de gamla dåliga gängorna, sedan gängade jag upp hålet och monterade dit helicoil.-insatsen och det gick bra. MEN när jag skulle skruva fast den gamla oljepluggen (som var med bra gängor) så gick det inte så bra. Upptäckte då att det var olika stigning

på den gamla oljepluggen och helicoil-insatsen dvs M10x1,0 jmf med M10x1,5. Så vad gör man då? Jo fick ta en skruv med M10x1,5 och kapa till så att den passade i längd mot gängorna. Så nu läcker det inte olja iaf. Men frågan till dig Jim är att nu är ju inte den kapade skruven fasad som originalskruven. Är det något som påverkar funktionen i motorn?

Mvh

Mårthen

 

Svar: Tappen som sitter längst ut på originalpluggen på de tvåväxlade motorerna är en styrtapp till växelgaffeln och den måste finnas där för att undvika brytningar och skador på växelgaffeln. Se bilden ovan. Kopiera måtten på tappen som sitter på originalpluggen och för över dessa till din hemmagjorda plugg. Det är noga med att tappen hamnar rätt så det inte kärvar.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842