Ställa tändning på Monark Monarped med Pilotmotor

Stefa tändsystem C2/75-04 - här på en Monark Monarped med ILO FP 50-motor.

Ställa tändning på Monark Monarped med Pilotmotor

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Monark Monarped från 1954 med neväxlad Pilotmotor. Problemet är att jag inte kan ställa ner tändningen lägre än ca 5 mm f.ö.d. Det skall väl vara 3,2 – 3,5mm? det sitter ett tändsystem Stefa C2/75 08 i den. Har sett att det skall vara 04 på slutet. Vad är skillnaden?

Detta gör att den tänder i förgasaren. Den kördes förra sommaren vilket finns på filmbevis och inget är utbytt sedan dess. Jag har bytt spole, kondensator och brytare för att försöka lösa problemet. Tacksam för alla tips.

Med vänlig hälsning

Gunnar Eliasson, Varberg

 

Svar: Jag har tyvärr inte så detaljerade specifikationer på Stefas tändsystem att jag kan svara på hur många grader brytarnocken sitter relativt magneterna i svänghjulet och liknande. Men jag tror att felet är enklare än så. Det kan vara så att brytarna inte är av rätt modell och att de gamla brytarna var slitna och/eller skeva.

Brytaravståndet påverkar förtändningen rejält och ju större brytaravstånd man har, desto tidigare kommer tändningen/gnistan. Det är därför man inte ska ställa brytaravståndet efter att man ställt tändningen – då ändras tändningen. Förtändningen ska mycket riktigt vara 3,2 – 3,5 mm på Pilotmotorn och brytaravståndet ska ligga mellan 0,3 – 0,4 mm.

Prova med att ändra brytaravståndet för att komma ner till rätt förtändning. Om du måste ställa brytarna utanför fabrikens gränsvärden på 0,3 – 0,4 mm finns det risk för att gnistan blir klen eller uteblir då brytaravståndet påverkar fältbrytningsavståndet (abriss) vilket styr styrkan på gnistan.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad hör svänghjulet till?

5 kommentarer

kedja: Hej. Svänghjulet av mässing är märkt LM/UT1/142/30L6 -->, använder det i min jetcrosser 175cc just nu men det kommer från en äldre 150cc motor. Mitt lättmetallsvänghjul som gick sönder var märkt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842