Ställa tändning på Monark Monarped med Pilotmotor

Fråga: Hej. Jag har en Monark Monarped från 1954 med neväxlad Pilotmotor. Problemet är att jag inte kan ställa ner tändningen lägre än ca 5 mm f.ö.d. Det skall väl vara 3,2 – 3,5mm? det sitter ett tändsystem Stefa C2/75 08 i den. Har sett att det skall vara 04 på slutet. Vad är skillnaden?

Detta gör att den tänder i förgasaren. Den kördes förra sommaren vilket finns på filmbevis och inget är utbytt sedan dess. Jag har bytt spole, kondensator och brytare för att försöka lösa problemet. Tacksam för alla tips.

Med vänlig hälsning

Gunnar Eliasson, Varberg

 

Svar: Jag har tyvärr inte så detaljerade specifikationer på Stefas tändsystem att jag kan svara på hur många grader brytarnocken sitter relativt magneterna i svänghjulet och liknande. Men jag tror att felet är enklare än så. Det kan vara så att brytarna inte är av rätt modell och att de gamla brytarna var slitna och/eller skeva.

Brytaravståndet påverkar förtändningen rejält och ju större brytaravstånd man har, desto tidigare kommer tändningen/gnistan. Det är därför man inte ska ställa brytaravståndet efter att man ställt tändningen – då ändras tändningen. Förtändningen ska mycket riktigt vara 3,2 – 3,5 mm på Pilotmotorn och brytaravståndet ska ligga mellan 0,3 – 0,4 mm.

Prova med att ändra brytaravståndet för att komma ner till rätt förtändning. Om du måste ställa brytarna utanför fabrikens gränsvärden på 0,3 – 0,4 mm finns det risk för att gnistan blir klen eller uteblir då brytaravståndet påverkar fältbrytningsavståndet (abriss) vilket styr styrkan på gnistan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen