Fixa stödet på Monark 1283

Fixa stödet på Monark 1283

Publicerad

Fråga: Hej. Har en Monark 1283 från 1964 med sidostöd. Själva stödet var det väl inget större fel på mer än att det var rostigt. Innanför stödet finns det en "klump" som har urgröpningar som skall hålla stödet på plats.

Har köpt ny "klump" och stöd. Nu till frågan: hur får jag bort den gamla "klumpen"? Är den ditsvetsad eller bara fastrostad? Har försökt med slaghammare/556 etc. Inget verkar bita...

Tacksam för tips.

Mvh

Mats

 

Svar: Klumpen (låsklack i reservdelslistan – nr 25) längst in i hålet i ramen för stödet brukar bara vara intryckt i hålet som är trekantigt och lite koniskt längst in. Klacken är härdad då den ska tåla slitaget från pinnen (nr 24) som går rakt igenom stödet, och då bör den inte vara svetsad eftersom värmen kan få härdningen att löpa ur.

Den ska gå att knacka ut från baksidan, men det är inte alltid det är ett hål i ramen från baksidan. Då kan man få borra ett hål genom ramen så att man kan sticka in ett dorn och knacka ut klacken. Se bara till att monstera den nya klacken rätt då det finns tre positioner att välja på.

Jim Lundberg

Låsklacken (nr 25) brukar vara vara intryckt i sitt hål och sitter sedan kvar i sitt läge då hålet är trekantigt (som klacken) och dessutom koniskt.

Verktyg för montering av sidostöd av cykelmodell. Ombyggd skruvtving med en påsvetsad rörhylsa. Den halva rörhylsan sätter man mot stödets stoppring så att man kan pressa ihop stödets fjäder på ett kontrollerat sätt så man kan få dit ringens låsskruv.

Verktyget på plats.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842