Honda 500 som går sämre efter topplocksrenovering

Honda 500 som går sämre efter topplocksrenovering

Publicerad

Fråga: Hej! Tack för ett ovärderligt forum för kunskap! Jag har en Honda 500cc fyrtaktsmotor från 1981 som jag låtit renovera topplocket på, med bl.a. nya insugsventiler. Ny toppackning och nytt tändstift sitter också på. Den gick bra innan för att vara en nästan 40 år gammal fyrtaktare. Efter återmontering nu så beter den sig lite annorlunda. Den går att starta men går illa, svartryker och har ibland smällt lite i avgassystemet innan den startat, när man kickar.

Det känns ju spontant som den får för mycket soppa men jag har inte gjort nåt med förgasaren. Kan det bero på nåt jag fått nåt otätt? Toppen har som sagt varit iväg på renovering på firma så ventilerna ska det inte vara nåt fel på. Kamkedjan börjar nog bli sliten och den ska bytas, nu står kamdrevet några få grader fel, vi pratar max 2-3 grader, kan det påverka?

En sak som jag tänkt på är att jag har sett till att kamdrevet står rätt (Så rätt som möjligt som sagt) när kolven är i ö.d. MEN jag har inte koll på om den står i "rätt" (samma) takt eller om den är ett halvt varv fel. Men som jag har förstått det tänder vissa fyrtaktare varje varv, varannan tändning blir i onödan. Vet du om det är så på denna motor?

Mycket tacksam för lite tips och råd!

Tomas S

 

Svar: Det är rätt spridda symtom som du anger. Om en motor svartryker så beror det på att den får för mycket bränsle i förhållande till luft – blandningen är för rik. Om en motor smäller så kan det bero på att den får för lite bensin i förhållande till luft – blandningen är för mager. Men – om det hamnar för mycket oförbränd bensin i avgassystemet kan det antändas och ge smällar vilket kan ske om blandningen är för rik. Oavsett, så verkar dessa symtom mer ha med förgasaren att göra. Kolla så att flottören inte hängt sig om förgasaren legat länge, och kanske, på sidan, under tiden motorn var nerplockad.

Gör gärna ett kompressionsprov på motorn. Jag har tyvärr inga värden att ge dig på korrekt tryck. Det låter som att kamdrevets position kan var en anledning till problemen. Om kammen hamnar 2 – 3 grader fel så påverkar det nog gången i motorn en aning, men motorn ska fungera ändå. Nu vet jag inte om din motor är en- eller tvåcylindrig men genom att kolla när den tänder relativt hur ventilerna står bör du kunna lista ut hur det ska sitta.

Jag vet inte om din motor använder sig av "Wasted spark", alltså att gnistan även kommer på avgastakten. Googlar man runt lite så finns det rätt mycket fakta om Hondas lite äldre hojar, men då måste man söka på modellbeteckningen för att hitta rätt uppgifter.

Roligt att du uppskattar vårt forum!

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842