Tändsystem på Zündapp KS 50

Tändsystem på KS 50.

Tändsystem på Zündapp KS 50

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en Zündapp KS50 (årsmodell omkring 1972) och ska byta ut elsystemet. Jag har letat med ljus och lykta efter kopplingsscheman till den, men de enda kopplingsscheman jag hittat har 4 trådar + tändkabel ut från tändplattan. På min kommer det 3 trådar + tändkabel (grön + gul + grå).

På tändplattan går det en vit tråd mellan kondensator och tändspole samt en svart tråd mellan kondensator och den fasta delen av brytarspetsen. Om jag förstått det rätt är det förlängningen svarta tråden som går ut från tändplattan i de kopplingsscheman jag läst i.

Saknas det en utgående tråd från tändplattan eller är detta tänkt att fungera på något annat vis? För övrigt sitter det 2 st ljusspolar på tändplattan (stor och en mindre ovanpå den stora).

Mvh

Robert, nybörjare som snart sliter av sig håret i frustration

 

Svar: Det ska komma ut fyra kablar från motorn: Gul (ström till strålkastare), Grön (ström till bromsljus), Grå (ström till bakljus) samt Svart (dödar/kortslutningskabel) och det är den sista som du saknar.

Det är precis som du misstänker – den svarta kabeln ska anslutas till brytarna eller kondensatorn. Eftersom dessa är sammankopplade får man välja den anslutning som är lättast att koppla in den svarta kabeln till eftersom det är trångt innanför svänghjulet. Oftast är det på kondensatorn.

Om vi benar ut vad som är vad på tändplattan på en KS 50 så ser det ut så här (bilden ovan): Tändspolen är ju den svarta "klumpen" högst upp och från denna går en kabel (gul på bilden) till kondensatorn och från samma anslutning går det två svarta kablar – en till brytarna och en upp till tändningslåset för avstängning av motorn. Här har man valt att ansluta dödarkabeln till kondensatorn. Om man som här har en lödanslutning kan det vara svårt att hålla alla tre på plats när man löder, men då håller man ner dem med en glasspinne medan man löder.

Längst ner sitter ljusspolen som levererar ström till strålkastaren (gul kabel). Utanpå denna spole sitter en mindre lindning som levererar ström till bromsljuset via bromljuskontakten vid fotbromsen (grön kabel). Ovanpå ljusspolen sitter en liten separat spole fastskruvad och den levererar ström till baklampan (grå kabel).

Poängen med denna bakljusspole är att den endast ger ström när den underliggande ljusspolen belastas av strålkastaren. – den parasiterar på ljusspolen. Fördelen med detta är att om glödlampan i strålkastaren går sönder så får inte baklampan en "strömchock" och brinner upp, utan den blir bara strömlös så att den fungerar när man sedan bytt glödlampan i strålkastaren.

På äldre mopeder tog man strömmen till baklampan från belysningsspolen, men när glödlampan i strålkastaren gick sönder (eller att det glappade i någon anslutning) så brann glödlampan i baklampan upp inom några sekunder.

På Zündapp KS 50 sitter "elcentralen" innanför vänstra sidokåpan där man också hittar luftburken och luftfiltret. Om den svarta kabeln till dödarkabeln saknas helt så gör man så här: Sätt i nyckeln i tändningslåset. Ta sedan en multimeter och ställ in den på resistansmätning (Ohm). Anslut multimeterns ena sladd (valfri) till ramen (jord) och sätt den andra mot en av anslutningarna i kopplingsplinten ("sockerbiten"). Vrid sedan tändningsnyckalen mellan position 1 (max motsols = avstängd) till position 2 (rakt fram).

Det du letar efter är en anslutning som ger utslag när nyckeln står i position 1 men inte utslag i position 2 (och 3, vilket är lyse på). Använder du en summer ska den väsnas i position 1 och vara tyst i position 2 & 3.

Jim Lundberg

"Elcentralen" på Zündapp KS 50. Observera att färgerna på kablarna som syns på bilden kanske inte stämmer med dina då de på bilden är "försvenskade" med de färger som gäller enligt svensk kabelstandard för mopeder.

Zündapp hade ett eget system för kabelfärger där blå är dödarkabel med mera.

Kopplingsschema till Zündapp KS 50. Här ser man att motorn har "svensk standard" på kabelfärgerna och att resten av mopeden har tysk standard.

Svart kabel (dödare) från motorn blir blå efter kopplingsplinten. Gul kabel från motorn (ström till lyse) blir svart efter kopplingsplinten. Grå kabel från motorn blir brun till baklyset.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842