Felsökning på mopedens tändsystem med summer

Mäter man mellan stommen och högspänningsuttaget (A) får man räkna med en resistans på 6000 Ohm. Mäter man mellan stommen och primäranslutningen (B) ligger resistansen under 1 Ohm.

Felsökning på mopedens tändsystem med summer

Publicerad

Fråga: Jag har totat i hop ett nytt elsystem till en moppemotor men får ingen gnista och nu tänkte jag fråga om var i elsystemet jag kan få kontakt när man sumrar med en "testpinne" i tändhatten. Jag får t.ex ingen ton på kondingen oavsett om brytaren är sluten eller ej. Den lilla kabeln från tändspolen går till kondingen likaså gör dödarkabeln och kabeln från brytaren. Jag har aldrig haft detta problem när jag tidigare gjort nya elsystem.

Vh

Matte

 

Svar: Om du nu mäter mellan tändhatten, alltså från tändstiftets anslutning, och ner till någon komponent (vilken som helst) på tändplattan så ska det vara en väldigt känslig summer om den skulle låta. Enda gången som summer ska pipa/surra är om du mäter mellan tändhatten och tändspolens högspänningsuttag vilket i praktiken betyder att du enbart mäter över tändkabeln. (undantaget om du har en avstörd tändkabel med kolkärna vilka har en hög egenresistans. Hör inte hemma på en moped).

Tändspolens sekundärlindning (högspänning) har väldigt hög resistans, ofta runt 6000 Ohm, och det är sällan en summer reagerar på en så hög resistans då sumrar egentligen bara ska visa om det finns kontakt (noll Ohm, eller nästintill) eller avbrott (oändligt antal Ohm). Många sumrar "håller tyst" om resistansen högre än något hundratal Ohm.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842