Putsa upp Hondamotor

Vill man ha en mattborstad yta med låg glans är en polerborste av nylon att föredra.

Putsa upp Hondamotor

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en orenoverad Honda XBR 500. Motorcykeln hade stått över tio år när jag köpte den men efter enkel service och nytt batteri går den kanonfint och är besiktad utan anmärkning. Men... jag hade tänkt putsa upp den. Hur gör jag med motorn? Eftersom den går väldigt bra vill jag ogärna skruva isär mer än nödvändigt. Har ni tips på hur man får puts på den? Främst Motorblocket och cylindern med dess kylflänsar som ger mig huvudbry. (Motorns sidokåpor verkar lackerade och känns lätta att demontera.)

Håkan

 

Svar: Det beror lite på vilken glans du vill uppnå. Är det spegelglans är det lumptrissa och polermedel som gäller. Detta kanske inte är aktuellt på cylinderns kylflänsar om man vill ha ett originalutseende. Där är en polerborste av nylon kanske rätt för dig. Varje strå i borsten innehåller slipkorn så borsten putsar lika bra tills stråna är helt slut.

Motorblock på japanska motorcyklar är ibland klarlackade för att hålla lystern längre och ska man polera upp dem kan det bli aktuellt att först ta bort all gammal klarlack och sedan polera med lumptrissa. Efter detta kan man lägga på ny klarlack om man så önskar.

Jim Lundberg

Vill man ha en spegelblank yta är det lumptrissan och någon form av polerpasta som gäller.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

14 kommentarer

Cruzze: Med 1300 svar så ligger vi i Sverige 34% över Frankrike per capita så de är inte i topp!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842