Köra in motorn på Crescent Compact med två procent olja?

Fråga: Jag har precis köpt en renoverad Crescent Compact 1252. Den är försedd med ny cylinder och kolv. Ska man köra in den med fetare blandning, eller är det okej med vanlig 2 % teknisk bensin?

Dag Örtqvist

 

Svar: Nu vet jag inte vad som menas med ”teknisk bensin” i detta fall. Det finns en typ av bensin som ibland kallas för ”teknisk bensin” som har benämningen ”kemiskt ren bensin” som dock inte är ett motorbränsle utan ett lösningsmedel.

Det kanske handlar om alkylatbensin, ”miljöbensin”, som ju finns att köpa färdigblandad med 2 procent tvåtaktsolja. Sachsmotorn skulle ha 4 procent olja i bensinen när det begav sig med dåtidens oljor. Dagens tvåtaktsoljor smörjer i och för sig bättre än vad dåtidens gjorde, men under en inkörning (= 50 mil) så skulle jag inte minska på mängden olja i bensinen.

Förr så var det vanligt att man rekommenderade lite mer olja i bensinen under inkörningen. Skulle motorn ha 4 procent normalt, så var rådet att köra på 5 procent under inkörningen. Ett annat trick var att man skulle använda ett större huvudmunstycke under inkörningen vilket ger en fetare blandning med mer olja samt lägre motortemperatur.

Om du vill köra på alkylatbensin med 2 procent ”fabriksblandning” så rekommenderar jag att du tillsätter extra tvåtaktsolja till denna bensin så att det blir åtminstone 4 procent. Formeln för detta är enkel: för varje deciliter olja man tillsätter till fem liter bensin så ökar procentsatsen med 2 procent. Om vi utgår från en femliters bensindunk med ren bensin så betyder 1 deciliter olja 2 procent (1:50) och två deciliter olja 4 procent (1:25).

Har du fem liter 2-procentig alkylatbensin ska du alltså bland i 1 deciliter tvåtaktsolja för att få fyra procent. Under inkörningen ska man köra lugnt och växla ner i god tid vid körning i branta uppförsbackar. Låt även motorn gå en stund på tomgång efter kallstart då en nyborrad cylinder har rätt tajta kolvspel och då är det bra om cylindern får lite värme så att den hinner ”svälla” lite (ökad diameter) så att det inte bara är kolven som hunnit utvidgas av förbränningsvärmen när man kör iväg och börjar belasta motorn.

Jim Lundberg

Rulla till toppen