Olja till Monark Monarped från 1956 med Pilotmotor

Olja till Monark Monarped från 1956 med Pilotmotor

Publicerad

Fråga: Hej. Vad är det som gäller om växellådsolja på en gammal Rex/pilot Monarped från 1956? Är det SAE 80 eller vad? En del skriver SAE 30. Tacksam för svar.

Mvh

Janne

 

Svar: Oljorna SAE 30 och SAE 80 har i stort sett samma viskositet. Skillnaden är att viskositeten på motoroljor ligger mellan SAE 0 till SAE 70 och för transmissionsoljor (växellådor, slutväxlar kopplingar med mera) Från SAE 75 upp till långt över SAE 140.

När viskositeten kommit upp till SAE 70 så finns det (i princip) inte tjockare motoroljor så där upphör motoroljorna. När det gäller transmissionsoljorna så börjar man om med rätt tunna oljor som då börjar med SAE 75.

Anledningen till detta smått förvirrande sätt att specificera oljornas viskositet kommer sig av att man inte vill riskera att någon häller en växellådsolja i en motor – då kan det uppstå haverier. Tvärtom går däremot bra för det mesta. Då har man bestämt att allt över SAE 70 är transmissionsoljor och allt under SAE 75 är motoroljor.

I tabellen ovan ser man hur viskositeten är mellan motor- och transmissionsoljor. Så om du häller i SAE 30 eller SAE 80 spelar nästan ingen roll då bägge är nästan lika trögflytande. Däremot så smörjer en transmissionsolja (=SAE 80 i detta fall) något bättre mellan kuggarna än vad en motorolja gör då transmissionsoljor innehåller så kallade EP-tillsatser (Extreme Pressure) som ger en starkare oljefilm, men det är inget man märker på en mopedväxellåda. Volvo Amazons växellåda med överväxel (M41) ska ha motorolja SAE 30 enligt Volvo själva och det fungerar ju.

Jim Lundberg

Tabell som visar viskositeten för motor- respektive transmissionsoljor. Här ser man att en motorolja SAE 30 till och med kan vara aningen tjockare än en transmissionsolja SAE 80.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842