Filad cylinder på Sachs 150 cc

Filad cylinder på Sachs 150 cc

Publicerad

Fråga: Har alltid tyckt att Blixten är så väldigt slö. Blixten är en Sachs 150cc 1951. Den ska gå 85 men ingen har kommit över 65 på den. Till slut fick jag låna en originalcylinder och tog av min egen och jämförde. Det visade sig att någon har filat i ovankant på insuget, ca 2 mm. Inte filat någon annanstans.

Går det att rädda cylindern, till exempel svarva av cyllen nertill så ovankant på insuget kommer till den ursprungliga höjden. Göra en 2 mm tjock topplockspackning för att återställa kompressionen? Fila av 2 mm i ovankant på spolportar och avgas?

Undrar:

"Total nybörjare på tvåtakt"

 

Svar: Jag tror nog att filandet snarare skulle höja toppfarten – inte minska den. Om det bara är 2 mm så är cylindern knappast att beteckna som övertrimmad. Testa med lånecylindern på din Blixten och kolla hur fort den går med den cylindern.

65 km/t är som du säger alldeles för lite på en Sachs 150-kubikare. Om lånecylindern inte ger högre toppfart får du börja leta felet någon annanstans; förgasarinställning, huvudmunstycke, förtändning, avgassystem, kolvringsgap med mera.

Jim Lundberg

Ställbart samt fast munstycke nr 68

Bild från Bengt Göransson.

On
Off

24 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842