Framgaffelrenovering på NV 11 D från 1952

Framgaffeln till föregångaren NV-JB. Kan vara snarlik - eller kanske identisk - med den som sitter på NV 11.

Framgaffelrenovering på NV 11 D från 1952

Publicerad

Fråga: Hej. Håller på att renovera en NV 11D 1952. Förnärvarande med teleskopgaffeln. På varje rör sitter en bronsbussning uppe och en nere inga tätningar alls där benen glider. Är detta rätt? Inuti benen sitter en lång fjäder. Vad gör oljan för nytta och hur mycket olja skall varje ben ha?

Med vänlig hälsning

Claes

 

Svar: Jag har tyvärr ingen sprängskiss till framgaffeln till NV 11 så jag kan inte svara på hur det ska se ut, men räkna med att det inte alltid sitter tätningar i gafflarna på små, äldre motorcyklar från den här tiden. På föregångaren till NV 11, alltså NV-JB så finns det inga tätningar och i reservdelskatalogen finns inga separata bussningar utan de ingår i "Ytterrören" som de kallar de nedre gaffelbenen..

Däremot kan jag komma med uppgiften om oljan i gaffeln. Där anges att det vid helt tom gaffel ska vara 17 – 20 centiliter SAE 20-olja i varje gaffelben. Förmodligen saknar gaffeln hydraulik och har oljan enbart en smörjande uppgift så kan man nog hälla i nästan vad som helst; SAE 30 (gräsklipparolja), motorolja SAE 10W-30, transmissionsolja SAE 75 GL1 och så vidare.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Köra med lutande förgasare?

6 kommentarer

mekgoran: ja så är det , när vi var unga så satte vi dit en sachs trim förgasare på en 2 vxl pilot cylinder tror den luta 30-35 grader och det funkade, tror detta är mycket individuellt på varje förgasare..

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842