Framgaffelrenovering på NV 11 D från 1952

Fråga: Hej. Håller på att renovera en NV 11D 1952. Förnärvarande med teleskopgaffeln. På varje rör sitter en bronsbussning uppe och en nere inga tätningar alls där benen glider. Är detta rätt? Inuti benen sitter en lång fjäder. Vad gör oljan för nytta och hur mycket olja skall varje ben ha?

Med vänlig hälsning

Claes

 

Svar: Jag har tyvärr ingen sprängskiss till framgaffeln till NV 11 så jag kan inte svara på hur det ska se ut, men räkna med att det inte alltid sitter tätningar i gafflarna på små, äldre motorcyklar från den här tiden. På föregångaren till NV 11, alltså NV-JB så finns det inga tätningar och i reservdelskatalogen finns inga separata bussningar utan de ingår i ”Ytterrören” som de kallar de nedre gaffelbenen..

Däremot kan jag komma med uppgiften om oljan i gaffeln. Där anges att det vid helt tom gaffel ska vara 17 – 20 centiliter SAE 20-olja i varje gaffelben. Förmodligen saknar gaffeln hydraulik och har oljan enbart en smörjande uppgift så kan man nog hälla i nästan vad som helst; SAE 30 (gräsklipparolja), motorolja SAE 10W-30, transmissionsolja SAE 75 GL1 och så vidare.

Jim Lundberg

Rulla till toppen