Fråga: Hej Jim! Jag har en Husqvarna Novolette som går bra om det inte vore för att förgasaren envisas med att läcka bensin. Drar jag åt bottenskruven på förgasaren så pass att det inte läcker ut bensin underifrån, så kommer inte bensinen fram riktigt.
Lättar jag på skruven börjar det komma fram bensin, men då kan det komma fram bensin ur en kanal strax nedanför trottellocket istället, det blir vått ovanför förgasaren.
Ibland kan jag få till det så att det inte läcker, men efter en stunds körning ser jag att det blir vått ovanför förgasaren igen. Vad är problemet tro?
Mvh Anders
Svar: Bingförgasarna med ringflottör har ett flottörhus som dras fast med en vingmutter i botten. Över tid så kallflyter zinklegeringen i flottörhuset så att detta ger efter och börjar bukta uppåt mot förgasarhuset. Även överdriven åtdragning av vingmuttern orsakar denna deformation.
Men för det mesta går det att rikta flottörhuset så det återfår sin rätta form. Man ställer det på en hylsa så att den stöder huset i ytterkant. Sen knackar man försiktigt, och framförallt rakt, mot husets centrum. Man kan även dra en skruv genom huset och hylsa och dra åt den med en mutter så att man på ett mer kontrollerat sätt pressar ut huset i botten.
Det ska sitta en packning i en skåra i förgasarhuset som flottörhuset ska täta mot. Den kan saknas eller vara trasig och då skvimpar bensinen ut på sidan av flottörhuset. Ofarligt, men slabbigt. Om det tränger ut bensin på förgasarens ovansida så är det inte helt ovanligt eftersom bensinen far runt i flottörhuset som en milkshake och alla förgasare har en öppning i flottörhusets övre del för att släppa in atmosfärtrycket.
Bensinen som tränger ut kan givetvis bero på att flottörventilen inte stänger som den ska, men då borde motorn fyrtakta och om mopeden står avstängd en stund ska det i så fall börja droppa bensin från förgasaren.
Jim Lundberg