Byta pedalkedja på ILO Piano

Pedalkedjan (nr 111) har dimensionen 3/8" x 5/32" och antal rullar ska vara 26 stycken.

Byta pedalkedja på ILO Piano

Publicerad

Fråga: Hej. Hur byter man trampkedjan på en ILO Piano med trampor? Klarar man det utan specialverktyg eller bör man anlita en specialist?

Tacksam för svar

Kent Elmbro

 

Svar: ILO Pianomotorn är nog bland det enklaste man kan skruva med. Men det krävs två typer av avdragare. En svänghjulsavdragare med gängan M22x1,5 samt en specialare till tandrullen på vevaxeln (se bild nedan).

I övrigt är det vanliga verktyg som gäller. Det finns inga shims, rullar eller andra småprylar som kan trilla ut. Passa på att byta lager och packboxar när du ändå håller på. Detta finns bland annat hos Jacking AB (telefon 0227- 133 22). Packningssatser och svänghjulsavdragare finns hos många mopedtillbehörsfirmor.

Kedjan ifråga har dimensionen 3/8" x 5/32" och ska ha en längd av 26 rullar. Kedjan är ändlös, men när du köper en ny så blir det troligtvis en med kedjelås. Kolla med Dione i Uppsala (telefon 018-14 01 30).

Men innan du sätter igång: Det är ovanligt att pedalkedjan brister och det kan vara tandremmen mellan vevaxel som brustit. Det kollar du enkelt på följande vis: Dra in kopplingen och lägg i valfri växel. Trampa runt pedalerna. Om mopeden åker iväg likt en cykel är pedalkedjan hel. Om pedalerna däremot bara snurrar runt så har pedalskedjan gått av.

Jim Lundberg

Tandrullen på vevaxeln sitter på en kona och kan sitta rejält hårt. En vanlig universalavdragare med två- eller tre armar kan vara svår att få dit och den kan även skada tandrullens inre kant.

Avdragaren på bilden är hemsnickrad och sprider kraften över en stor del av tandrullen insida.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842