Årsmodell på flakmoped 1188

Äldre Sachmotorer har tillverkningsåret inetsat på sidan av vevaxel. Denna axel är då från 1971. Men ska man datera en moped efter vevaxeln förutsätter ju detta att axeln - eller motorn - inte är utbytt någon gång. Desstotom kan en vevaxel från exempelvis 1971 mycket väl hamna i en moped som är tillverkad 1972 eftersom man inte kasserade alla vevaxel från 1971 på nyårsafton 1972.

Årsmodell på flakmoped 1188

Publicerad

Fråga: Vilken årsmodell på 1188 med svarta motorn och ramnummer 978621 6XX?

Med vänlig hälsning

Kalle Björck

 

Svar: Mopeder är svåra att datera eftersom de inte är registrerade i fordonsregistret. Där får man ofta kolla på daterade reklambilder och jämföra dem med sin moped. Extra knepigt blir det med flakmopeder som ju inte ändrats mycket genom åren eftersom de är rena bruksfordon. Ramnummer brukar inte säga mycket (jag maskade de två sista siffrorna i ditt nummer med XX) eftersom det bara är tillverkaren som kan sy ihop ramnummer med årsmodell.

Tidigare Sachsmotorer hade tillverkningsåret etsat på sidan av vevaxeln, men då måste man klyva motorn för att se detta. Hur det är med 500-motorerna som sitter i senare modeller vet jag inte. Kolla med Rösebäckens Cykel & Motor som tagit över en massa delar och information från Norsjö som tillverkade dessa flakmopeder från början.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842