Bevara patinan på Monark Monarped från 1953

Framskärmar till Monark Monarped från 1953. Den undre är välanvänd och orenoverad - den övre är en så kallad NOS (New Old Stock) som aldrig varit monterad men som ådragit sig hanteringsskador genom åren.

Bevara patinan på Monark Monarped från 1953

Publicerad

Fråga: Hej. Jag håller på och renoverar min Monark Monarped från 1953 men vill helst inte lacka om den utan vill gärna ha den med sliten lack/patina. Lite rost tittar ju fram här och där och hur skyddar jag moppen från att rosta ännu mer? Klarlack, olja eller vad? Tacksam för svar och tack för en mycket intressant tidning!

Mikael Emanuelsson

 

Svar: Om du använder mopeden sparsamt och förvarar den torrt behöver du inte göra någonting. Men för att förhindra vidare korrosion så kan man tvätta mopeden noga, låta den torka och sedan gnida på lite motor, eller linolja. Väljer man linolja så kommer den att hårdna med tiden då den oxideras av luftens syre till något som påminner om klarlack. Tänk bara på att linoljetrasor kan självantända! Elda upp dem under kontrollerade former.

Alternativ två är att klarlacka hela mopeden över rosten. Även här ska man rengöra och sedan låta den torka ordentligt. Om man tillsätter matteringsmedel till klarlacken så ser det mer originalslitet ut. Att lägga en vanlig högblank klarlack över rost och andra fläckar ser bara konstigt ut.

Min Monark Monarped från 1953 är rejält sliten i lacken men har få rostangrepp. Jag har inte gjort något åt de synliga ytorna, men har behandlat exempelvis skärmarna med hålrumsvätska med rostinhibitorer (Dinitrol ML) så att det inte ska rosta igenom från insidan.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Köra med lutande förgasare?

6 kommentarer

mekgoran: ja så är det , när vi var unga så satte vi dit en sachs trim förgasare på en 2 vxl pilot cylinder tror den luta 30-35 grader och det funkade, tror detta är mycket individuellt på varje förgasare..

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842