Byta motor på Crescent Raketare 1164

Byta motor på Crescent Raketare 1164

Publicerad

Fråga: Tjena. Har nyligen köpt in en Crescent Raket 1164. Den har en tvåväxlad fotväxlad, Husqvarna Flinta med "Crescent kåpan". Är lite sugen på att byta ut motorn till något mer lättillgängligt, men framför allt något med fler växlar. Exempelvis en luftkyld Sachs 3- eller 4-växlad eller en luftkyld Zundapp. Min fråga är då, vad skulle vara det "största problemen" med ett sådant motorbyte?

Ture Hernebro

 

Svar: Absolut enklast och med noll värdesänkning på mopeden är att hänga dit en treväxlad Flinta med fotväxel och lägga originalmotorn på hyllan. Idag finns det massor av nytillverkade delar till Flintamotorn. Alternativ två är att sälja mopeden och istället köpa en raketare som har en Sachsmotor i originalutförande.

Allt går att lösa med svets och vinkelslip men för det mesta innebär det att mopeden rasar i värde och som skribent på Classic Motor tycker jag att det är lite trist att såga sönder originalfordon – undantaget om de är väldigt slitna. Då är det snarare en välgärning att få liv i dem igen – oavsett om lever vidare i originalskick eller inte.

Sen får ju ägaren göra precis vad denne vill med sitt eget fordon, men jag har sett alltför många besvikna människor på SVT:s Antikrundan som trodde att de ökade värdet när de målade om den gamla möbeln med moderna färger och nu får höra att värdet har rasat rejält. Sen finns det en aspekt till – alla mopeder från 1960 och framåt är typgodkända med en viss motor och ett visst antal växlar. Monterar man en helt annan motor stämmer inte mopeden längre överens med typgodkännandet.

När man hänger i en motor som inte satt i mopeden från början så måste man, förutom att bygga om motorfästena, se till att den nya motorns kedjedrev linjerar med mopedens bakdrev. Annars kommer både drev och kedja att slitas onormalt och i värsta fall kan kedjan hoppa.

Jim Lundberg

Skillnader/likheter på bakre motorfästen hos ILO, Husqvarna Flinta samt Sachs.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842