Honda MT 5 som dog plötsligt

Packboxar slits över tid ut, men kan också gå sönder plötsligt.

Honda MT 5 som dog plötsligt

Publicerad

Fråga: Hej! För ett tag sedan skruvade jag och en polare ihop en Honda MT 5 som alltid gått som den ska. Men efter en åktur på ca en mil dog den och vill nu inte starta. Jag har bytt allt som har med tändning att göra, bytt alla packningar vid cylindern, byt reedventil, kolv och till och med provat med en annan (fungerande) förgasare. Den går nästan att springa igång men då bara bluddrar den i några sekunder tills den dör. Misstänker någon sorts elfel men kommer inte fram till något. Hjälp är mycket uppskattat.

mvh Ralle

 

Svar: Först måste man ta reda på om felet ligger i bränsletillförseln eller i elsystemet. Gör ett rejält startförsök och skruva sedan ur tändstiftet. Är stiftet blött är det för dålig gnista och är stiftet torrt så kommer det inte fram något bränsle. Först då vet man i vilken riktning man ska fortsätta felsökningen.

Om motorn nästan går igång vid en rullstart kan det vara så att en packbox i vevhuset (oftast den innanför svänghjulet) som har gått sönder. Då slutar motorn suga i sig bränsle helt eller delvis. Om man skulle få igång en motor med en läckande packbox så krävs det ofta en rullstart och därefter måste man hålla motorn på höga varv för att den inte ska stanna.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842