Glapp i framvagnen på flakmoped 1189

Glapp i framvagnen på flakmoped 1189

Publicerad

Fråga: Tjenare. Putte här igen... Nu glappar det i framhjul/styrspindel på min flakmoped 1189 (sid 24 i reservdelskatalogen) den övre delen styrlagerskålen (nr 28) och nu försöker jag att rätta till det genom att dra åt stoppmuttern (nr 27) men hur jag än bär mig åt så vill det inte släppa...

Är den ena vänster gängad och den andra höger gängad? Vad gör jag för fel, jag vill ju inte dra sönder grejerna. Tacksam för svar.

Mvh Putte

 

Svar: Lagerskålen (nr 28) är gängad och ska skruvas ner mot lagret (nr 29 & 33) för att få bort eventuellt glapp. När detta är gjort ska man låsa lagerskålen med stoppmuttern (nr 27). Man börjar alltså med att lossa stoppmuttern – sen skruvar man ner lagerskålen. Brickan mellan skål och mutter (nr 32) har en invändig knast ("pigg") som sitter i ett längsgående spår i styrspindeln. Detta gör att den vridande kraften som uppstår när man svänger inte ska kunna överföras till stoppmuttern eftersom brickan inte kan rotera på spindeln.

Det var så länge sedan jag skruvade med framvagnen på en flakmoped så jag kommer inte ihåg om det är höger- eller vänstergängat, men det bör vara vanlig högergänga i en applikation som vrider sig fram och tillbaka som ju en styrspindel gör. Dessutom finns ju brickan (nr 32) som ska säkerställa att inget gängar upp sig.

Testa med att värma med en gasolbrännare (försiktigt) och använd gärna en mutterdragare för att lossa stoppmuttern då dessa effektivt knackar loss de mest tjuriga muttrar och skruvar. Om du skymtar spindelns gänga någonstans kan du lätt avgöra om den är höger- eller vänstergängad.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Köra med lutande förgasare?

6 kommentarer

mekgoran: ja så är det , när vi var unga så satte vi dit en sachs trim förgasare på en 2 vxl pilot cylinder tror den luta 30-35 grader och det funkade, tror detta är mycket individuellt på varje förgasare..

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842