Sachs 504-motor som tappat gnistan

Sachs 504-motor som tappat gnistan

Publicerad

Fråga: Hjälp. Skruvar på en Sachs 504-1B automat, motorn fungerade bra, helt plötsligt stannade den, vid kontroll upptäckte jag att isoleringen på kabeln mellan brytaren och kondensatorn var bortsliten, den hade skavt emot svänghjulet på grund av att kabeln var lång och feldragen.

Alltså kortsluten. Efter att ha kortat in kabeln, ny ringkabelsko, resistansmätt alla anslutningar allt OK Monterat, provat tändsystemet med 6 voltsbatteri enligt Jims metod, har gnista på stiftet, men motorn tänder inte alls.

Har kollat brytare 0,40mm, tändningsinställning orörd, Hjälp, vad kan vara fel? Kan kondensatorn ha pajat? Skulle 6 volts testet ha funkat med kass kondensator?

Tommy Larsson

 

Svar: Om du menar testet där man duttar med en kabel från ett batteri på kondensatoranslutningen så kan det uppstå gnistor på tändstiftet även om kondensatorn är defekt – men om så är fallet blir gnistorna väldigt klena.

Kolla så att det inte smugit sig in någon smuts mellan brytarkontakterna. Om du exempelvis stoppat in en pappersbit mellan kontakterna när du testade med batteriet kan det ha släppt några pappersfibrer som ligger kvar och isolerar kontakterna från varandra. Det behövs "nästan ingenting" för att det ska bli dålig kontakt.

Sära lite på kontakterna och blås mellan dem med tryckluft. Spruta gärna på bromsrengöring (Bräkleen) innan du blåser så blir det rent. Kolla även så att alla isoleringsbrickor vid brytarna sitter som de ska. Om inget hjälper – testa med lite olika brytaravstånd då avståndet styr något som heter abriss (fältbrytningsavstånd) som i sin tur styr hur stark/svag gnistan ska bli.

Jim Lundberg

On
Off

12 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842