Sachs 504-motor som tappat gnistan

Fråga: Hjälp. Skruvar på en Sachs 504-1B automat, motorn fungerade bra, helt plötsligt stannade den, vid kontroll upptäckte jag att isoleringen på kabeln mellan brytaren och kondensatorn var bortsliten, den hade skavt emot svänghjulet på grund av att kabeln var lång och feldragen.

Alltså kortsluten. Efter att ha kortat in kabeln, ny ringkabelsko, resistansmätt alla anslutningar allt OK Monterat, provat tändsystemet med 6 voltsbatteri enligt Jims metod, har gnista på stiftet, men motorn tänder inte alls.

Har kollat brytare 0,40mm, tändningsinställning orörd, Hjälp, vad kan vara fel? Kan kondensatorn ha pajat? Skulle 6 volts testet ha funkat med kass kondensator?

Tommy Larsson

 

Svar: Om du menar testet där man duttar med en kabel från ett batteri på kondensatoranslutningen så kan det uppstå gnistor på tändstiftet även om kondensatorn är defekt – men om så är fallet blir gnistorna väldigt klena.

Kolla så att det inte smugit sig in någon smuts mellan brytarkontakterna. Om du exempelvis stoppat in en pappersbit mellan kontakterna när du testade med batteriet kan det ha släppt några pappersfibrer som ligger kvar och isolerar kontakterna från varandra. Det behövs ”nästan ingenting” för att det ska bli dålig kontakt.

Sära lite på kontakterna och blås mellan dem med tryckluft. Spruta gärna på bromsrengöring (Bräkleen) innan du blåser så blir det rent. Kolla även så att alla isoleringsbrickor vid brytarna sitter som de ska. Om inget hjälper – testa med lite olika brytaravstånd då avståndet styr något som heter abriss (fältbrytningsavstånd) som i sin tur styr hur stark/svag gnistan ska bli.

Jim Lundberg

Rulla till toppen