Oljeblandning till en veteranmoped

Fråga: Vilken oljeblandning ska man ha till en veteranmoped?

Hans Helgesson

 

Svar: De flesta mopeder från 1950-talet upp till 1980-talet skulle ha 4 procent olja i bensinen. Idag är tvåtaktsoljorna betydligt bättre än de motoroljor som man blandade i bensinen förr.

Därför kan man lugnt köra med 4 procent även idag och därmed ha god säkerhetsmarginal vad gäller smörjning, men många äldre mopeder nöjer sig dessutom med både 3 och 2 procent oljeinblandning, just för att dagens oljor smörjer bättre.

En faktor som avgör hur mycket/litet olja man kan blanda i är om kolvbulten är lagrad med en bussning eller med ett nållager. Detta är den svaga punkten i en tvåtaktsmotor och har man en bussning, som kräver bättre smörjning skulle jag stanna vid 3 procent. Har motorn ett nållager bör inte 2 procent vara något problem.

Idag finns det flera sorters tvåtaktsoljor vilket kan vara förvirrande när man ska handla olja. Det finns mineral, helsyntet, delsyntet, skoterolja, utombordarolja, racingolja för att nämna en del. Men alla förekommande tvåtaktsoljor fungerar bra i en veteranmoped.

Det man möjligtvis kan undvika är två sorters tvåtaktsoljor:

  1. Utombordaroljor. Dessa är avsedda för vattenkylda båtmotorer med betydligt lägre arbetstemperatur. De smörjer som de ska, men håller inte rent i förbränningsrummet på det sätt det var tänkt i en betydligt hetare mopedmotor.
  2. Racingoljor. Dessa är avsedda att klara av riktigt varma motorer utan att oljefilmen bryts ner och i en otrimmad mopedmotor är det inte säkert att dessa oljor förbränns helt vilket kan ge ett oljeslabbigt avgassystem.

Jim Lundberg

Oljeblandning till en veteranmoped
Har motorn en bussning som kolvbultslagring kan man för det mesta gå ner till 3 procent med dagens tvåtaktsoljor.
Oljeblandning till en veteranmoped
Har motorn en nållagrad kolvbult brukar man kunna gå ända ner till 2 % oljeinblandning.
Rulla till toppen