Oljeblandning till en veteranmoped

Oljeblandning till en veteranmoped

Publicerad

Fråga: Vilken oljeblandning ska man ha till en veteranmoped?

Hans Helgesson

 

Svar: De flesta mopeder från 1950-talet upp till 1980-talet skulle ha 4 procent olja i bensinen. Idag är tvåtaktsoljorna betydligt bättre än de motoroljor som man blandade i bensinen förr.

Därför kan man lugnt köra med 4 procent även idag och därmed ha god säkerhetsmarginal vad gäller smörjning, men många äldre mopeder nöjer sig dessutom med både 3 och 2 procent oljeinblandning, just för att dagens oljor smörjer bättre.

En faktor som avgör hur mycket/litet olja man kan blanda i är om kolvbulten är lagrad med en bussning eller med ett nållager. Detta är den svaga punkten i en tvåtaktsmotor och har man en bussning, som kräver bättre smörjning skulle jag stanna vid 3 procent. Har motorn ett nållager bör inte 2 procent vara något problem.

Idag finns det flera sorters tvåtaktsoljor vilket kan vara förvirrande när man ska handla olja. Det finns mineral, helsyntet, delsyntet, skoterolja, utombordarolja, racingolja för att nämna en del. Men alla förekommande tvåtaktsoljor fungerar bra i en veteranmoped.

Det man möjligtvis kan undvika är två sorters tvåtaktsoljor:

  1. Utombordaroljor. Dessa är avsedda för vattenkylda båtmotorer med betydligt lägre arbetstemperatur. De smörjer som de ska, men håller inte rent i förbränningsrummet på det sätt det var tänkt i en betydligt hetare mopedmotor.
  2. Racingoljor. Dessa är avsedda att klara av riktigt varma motorer utan att oljefilmen bryts ner och i en otrimmad mopedmotor är det inte säkert att dessa oljor förbränns helt vilket kan ge ett oljeslabbigt avgassystem.

Jim Lundberg

Har motorn en bussning som kolvbultslagring kan man för det mesta gå ner till 3 procent med dagens tvåtaktsoljor.

Har motorn en nållagrad kolvbult brukar man kunna gå ända ner till 2 % oljeinblandning.

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842